LONDÝN - Podľa nedávneho výskumu, ktorý bol realizovaný spoločnosťou Samsung UK a Írsko, sú rodové stereotypy a jazyková zaujatosť aj naďalej bežnou praxou, vyskytujú sa na väčšine pracovísk a mnohí zamestnávatelia túto problematiku vôbec neriešia. Odborníci preto na nich apelujú, aby sa touto témou aktívne zaoberali, pretože ide o jeden zo spôsobov, ako vo firme vybudovať priaznivú atmosféru a prilákať do nej šikovných ľudí.
Výsledky nového prieskumu uvádzajú, že ženy majú v porovnaní s mužmi na pracovisku dvakrát vyššiu pravdepodobnosť, že ich niekto požiada o čaj. Štúdia, ktorú si objednala spoločnosť Samsung UK a Írsko, sa zapojilo 2 000 zamestnancov. Až 42 percent žien uviedlo, že boli kolegami požiadané, aby použili v práci kanvicu. Takto oslovených bolo pritom iba 16 percent mužov.
Ženy sa tiež častejšie zaujímali o blaho svojich detí a boli požiadané, aby vykonali podradné alebo administratívne úkony. Zároveň sa takmer trikrát častejšie stali terčom sexistických vtipov. Autori štúdie zároveň uviedli, že k používaniu rodovo zaujatého jazyka a stereotypov dochádza na pracoviskách v priemere štyrikrát týždenne. Podľa Wales Online medzi konkrétne prípady patrilo "nepretržité označovanie za dámu alebo miláčika" a označenie žena "môjho veku".
Medzi vhodné slová pritom patria:
· Ľudia
· Každý
· Všetci
· Príbuzní
· Oni
· Tím
· Vy
Slová, ktorým sa treba vyhnúť:
· Chlapi
· Dievčatá
· Chlapci
· Dámy
· On /ona
· Srdiečko
· Miláčik
· Láska
Zakladateľka skupiny Women@Samsung Tanya Wellerová uviedla, že štúdia odhalila niekoľko šokujúcich zistení o stereotypoch používaných voči ženám v práci a o tom, ako naša voľba slov vytvára prekážky inkluzívnosti na pracovisku. „Ako všetko, tak aj jazyk sa časom prispôsobuje a vieme, že ako firma sa s ním musíme vyvíjať a uplatňovať plán, ktorý podporuje väčšiu rovnosť a začlenenie.“
Zároveň doplnila, že ich firma spolupracuje so spoločnosťou Textio, aby podporila uplatňovanie rodovo inkluzívneho jazyka vo všetkých pracovných inzerátoch v Samsung UK a Írsku. „Tieto zistenia poukazujú na kľúčovú úlohu jazyka pri normalizácii rodových stereotypov v práci. Jemné frázy ako napríklad ‚Ahoj chlapci‘ používajú mnohí z nás bez rozmýšľania a zároveň možno bez toho, aby sme si uvedomovali, že odcudzujeme určitú skupinu ľudí. Toto je skvelá pripomienka, aby sme boli ohľaduplní v spôsobe, akým sa vyjadrujeme ako jednotlivci a aj ako firmy."
Jackye Claytonová zo spoločnosti Textio odporúča, aby zamestnávatelia podnikli aktívne kroky na podporu inkluzívneho jazyka. Len takto prilákajú talentovaných ľudí a vybudujú pracovisko, ktoré podporuje rodovú rovnosť. „Keďže takmer polovica zamestnancov používa v práci jazyk rodovej zaujatosti, spoločnosti musia urobiť viac, aby pochopili, ako a kde sa prejavuje nevedomá zaujatosť a podniknúť kroky na jej odstránenie. Iba tak sa firmy stanú skutočne inkluzívne pre každého."
Profesorka sociolingvistiky a expertka na jazyk diverzity a inklúzie Louise Mullanyová pracovala ako lingvistická konzultantka na prieskume a kampani spoločnosti Samsung. Počas neho uviedla niekoľko alternatívnych slov a fráz, ktoré ponúkajú rady, ako môžu ľudia v práci používať rodovo neutrálny jazyk.