LONDÝN - Nový výskum odhalil, že časť mozgu zodpovedná za spracovanie spomienok je aktívna už u batoliat mladších ako tri mesiace. Znamená to, že hipokampus v mozgu môže kódovať spomienky z najranejšieho detstva. Tento objav je skutočne prelomový a mení doterajšie vedecké znalosti.
Autori najnovšej štúdie, ktorá bola publikovaná v časopise Current Biology, predstavujú novú teóriu, ktorá naznačuje, že malé deti sú schopné "štatistického učenia", ale ešte si nemôžu vytvárať epizodické spomienky.
Štatistické učenie sa týka schopnosti rozpoznávať, chápať a predvídať vzorce, ktoré nám pomáhajú porozumieť nášmu prostrediu. Epizodická pamäť zahŕňa vyvolanie konkrétnych udalostí. Predtým sa predpokladalo, že takáto kapacita pre štatistické učenie vzniká až po vývoji epizodickej pamäte. Napriek tomu ale autori štúdie tvrdia, že ich zistenia sú v rozpore s touto hypotézou.
„Zásadnou záhadou ľudskej podstaty je, že si od narodenia do skorého detstva nepamätáme takmer nič, napriek tomu sa za ten čas naučíme toľko kritických informácií - náš prvý jazyk, ako chodiť, predmety, jedlo a sociálne väzby,“ uviedol autor štúdie Nick Turk-Browne vo vyhlásení.
Pri objasňovaní tejto záhady vedci skenovali mozog 17 detí vo veku od troch mesiacov do dvoch rokov, pričom pozorovali dve samostatné série snímok. Jeden z nich pozostával z náhodných, neprepojených obrázkov, zatiaľ čo druhý obsahoval obrázky, ktoré sa objavili v štruktúrovanej postupnosti, s jasným vzorom, ktorý sa dal naučiť.
Výsledky ukázali, že aktivita v hipokampe, kľúčovej oblasti mozgu, sa zvýšila po pozorovaní štruktúrovanej sekvencie obrázkov u všetkých detí, bez ohľadu na to, ako sa ich hipokampus vyvinul. Vedci dospeli k záveru, že vek a veľkosť hipokampu nemajú žiadny vplyv na schopnosť mozgu štatisticky sa učiť.
Vedci tiež zistili, že aktivita vyvolaná pozorovaním týchto vzorovaných obrazov sa vyskytovala predovšetkým v predných oblastiach hipokampu, ktoré zvyčajne nesúvisia s tvorbou epizodickej pamäte. Keď mozog rastie počas niekoľkých prvých rokov života, výrazne sa rozširuje zadný hipokampus a predpokladá sa, že táto oblasť je zodpovedná za epizodickú pamäť.
Vedci v článku píšu, že "štatistické učenie sa môže vyskytnúť v samotnom hipokampe spôsobom, ktorý obchádza obvody epizodickej pamäte. Hipokampus teda môže podporovať štatistické učenie u dojčiat, ako je uvedené v tejto štúdii, skôr ako podporuje epizodickú pamäť".
„Keď dôjde k týmto zmenám obvodu, nakoniec získame schopnosť ukladania vecí do pamäte,“ vysvetlil Turk-Browne. „Náš výskum však ukazuje, že aj keď si neskôr v živote nemôžeme spomenúť na zážitky z detstva, sú zaznamenávané spôsobom, ktorý nám umožňuje poučiť sa z nich,“ dodal Turk-Browne.