BOSTON - Žurnál štatistickej mechaniky prišiel so zaujímavými stratégiami, ako najrýchlejšie nájsť parkovacie miesto. Pri navrhovaní tohto myšlienkového experimentu autori vytvorili tri metódy - submisívnu, rozvážnu a optimistickú. Podľa ich zistení sú na tom najhoršie vodiči riadiaci sa submisívnou stratégiou.
Paul Krapivsky z Bostonskej univerzity a Sidney Redner z inštitútu Santa Fe prišli s tromi stratégiami parkovania. Snažili sa tak nájsť spôsob, ako kdekoľvek čo najrýchlejšie nájsť parkovacie miesto. Prvú stratégiu nazvali submisívna, druhá je rozvážna a tretia optimistická.
Vodiči, pozor! V aute na vás číhajú hrozby, o ktorých ste netušili: Spôsobujete si ich sami
Predpokladali, že rýchlosť kráčajúcej osoby je ekvivalentná rýchlosti jazdy autom počas hľadania parkovacieho miesta a tiež počítali s tým, že na parkovacie miesto bude chcieť zaparkovať len jedno auto. Pri použití tejto rovnice dvojica odborníkov prišla na to, že najhoršou skupinou sú takzvaní submisívni alebo poddajní vodiči. "Nestrácajú čas hľadaním parkovacieho miesta. Parkujú na prvom dostupnom mieste, ktoré je väčšinou až za najvzdialenejším zaparkovaným autom. Táto stratégia je ale neospravedlniteľne neefektívna," uvádzajú jej autori.
Namiesto okamžitého zaparkovania na prvé voľné miesto by vodiči mali byť podľa nich rozvážnejší. Práve rozvážny vodič parkuje na voľnom mieste medzi dvomi autami. Ak je táto situácia na parkovisku nemožná, stávajú sa z nich submisívni vodiči. Podľa autorov je rozvážna stratégia najideálnejším riešením, pretože si vyžaduje najmenej času.
Najodvážnejšou stratégiou je optimistická. V tomto prípade vodič príde až k miestu svojho cieľa a ak tam nenájde voľné miesto, otočí sa späť a hľadá druhé najbližšie miesto. Aj keď sa možno zdá, že ide o najefektívnejšiu stratégiu, stále vyhráva rozvážne myslenie. Rozvážni vodiči sa totiž nemusia otáčať a v konečnom dôsledku parkujú dostatočne blízko pri svojom cieli.