Nedeľa22. december 2024, meniny má Adela, zajtra Nadežda, Naďa

Máte aj vy tieto ZLOZVYKY pri šoférovaní? Veľká chyba, vaša peňaženka zaplače

Ilustračné foto Zobraziť galériu (3)
Ilustračné foto (Zdroj: Getty Images)

BRATISLAVA - Mnohí vodiči dennodenne opakujú v dobrej viere či nevedomky tie isté chyby. Noha odložená na spojke alebo neutrál pri jazde z kopca - tým všetkým si môžu šoféri obrazne povedané „privyrobiť“. Tieto a iné chyby vás v konečnom dôsledku môžu vyjsť poriadne draho.

Zlozvykov pri šoférovaní je neúrekom, pričom každý z nich má rozdielny dopad na peňaženku vodičov či možnosť výhodne auto v budúcnosti predať. Prinášame prehľad niektorých nešvárov a nevhodného správania sa k vozidlu, ktorých sa často motoristi dopúšťajú.

Spojka

Veľa vodičov pravidelne trápi práve túto časť auta. Či už si dávajú nohu na spojkový pedál namiesto toho, aby si ju opreli vedľa, alebo ju zbytočne stláčajú. Spojke zaručene skráti život, keď ju budete stláčať po celý čas, čo stojíte na červenej. V prípade, že dlho stojíte v zápche, prípade spomaľujete na križovatke až do úplného zastavenia, je najvhodnejšie vyradiť na neutrál. Ďalším prehreškom je používanie zaradenej jednotky len preto, aby sa vozidlo nepohlo, keď vodič chce stáť v kopci. Prekĺzavajúca spojka sa prehrieva a extrémne opotrebúva. 

Máte aj vy tieto
Zobraziť galériu (3)
 (Zdroj: Getty Images)

Neutrál pri jazde z kopca

Častým prehreškom vodičov, ktorý je zväčša podnietený snahou ušetriť, je vyradenie rýchlosti na neutrál pri jazde z kopca a používanie brzdy. Takto si však motorista nielenže veľmi rýchlo opotrebuje brzdové doštičky, ale čo je ešte horšie, môže seba a posádku ohroziť na živote. V prípade dlhého klesania totiž hrozí, že brzdy "uvarí" a už nedobrzdí. Pri dlhom státí na brzdách bez oddychu sa dokonca môžu skrútiť brzdové kotúče. Vyradením rýchlosti vodič neušetrí takmer žiadne palivo. Pri jazde z kopca je lepšie podradiť a brzdiť motorom.

Rýchly rozjazd v zime

V zimnom období si motoristi ničia autá rýchlym rozjazdom bez zahriatia. Premrznutý motor, prevodovka, ale napríklad i časti podvozku sa zahrievajú pomalšie a sú citlivejšie na zaobchádzanie. Vhodné je vyraziť pomalším tempom a nevytáčať pri tom motor do vyšších otáčok. Týmto spôsobom sa všetky komponenty pomaly súčasne zahrievajú a vozidlo je tak po 10 – 20 minútach jazdy pripravené na plné nasadenie. 

Máte aj vy tieto
Zobraziť galériu (3)
 (Zdroj: Getty Images)

Parkovacia brzda

Vodiči sa hlavne pri parkovaní v zimných mesiacoch boja, že im zatuhne ručná brzda, to však už pri dnešných vozidlách neplatí. Pri státí na rovine stačí zaradená jednotka alebo spiatočka. Parkovaciu brzdu by však mali vodiči zatiahnuť vždy, keď auto odstavia v kopci. Okrem toho nie je dobré, keď brzdu ťaháte tzv. cez zuby, čiže keď nepoužívate tlačidlo určené pre jej uvoľnenie, aj keď ju zaťahujete. 

Viac o téme: VodičZlozvyk
Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu