LONDÝN/RIO DE JANEIRO - Muž, ktorý si hovorí "najšťastnejší pilot na svete," prežil 11 havárií počas lietania s ilegálnymi zlatokopmi a prostitútkami do brazílskej džungle. Clinger Borges do Vale strávil štyri desaťročia podporou čierneho trhu so zlatom a musel sa vysporiadať napríklad s požiarom v kabíne či stratou svojich troch bratov pri leteckých nešťastiach.
Slovenský pilot Miroslav bol taký opitý, že omdlel v kokpite: Za svoj nerozvážny čin už pozná trest
Do Vale vyrástol v Itaitube, hlboko v brazílskom dažďovom pralese, kde mal len dve možnosti uplatnenia. Mohol z neho byť garimpeiro (ilegálny zlatokop) alebo pilot podporujúci garimpieros okolo Amazonky.
Spolu so svojimi šiestimi súrodencami sa rozhodol pre dráhu pilota. Bol jedným z tisícov, ktorí prevážali zlatokopov, prostitútky a náradie vo svojom malom stroji medzi letiskom v Itaitube a nelegálnymi baňami. Toto letisko je uvedené v zozname desiatich najnebezpečnejších na svete.
"Bezpochyby je to najnebezpečnejšie miesto na lietanie," povedal Do Vale pre The Guardian. "Už som stratil prehľad o tom, koľko z mojich priateľov bolo zabitých pri nehodách."
Často musel pristáť na provizórnych dráhach v džungli, na 300-metrovom páse medzi kopcami, ktorý bol ledva zbavený nečistôt. Bola to však veľmi dobre platená práca a počas voľna si mohol užívať párty s drogami. "Mali sme žúry, na ktorých boli plné stoly drog. Mohol som si kúpiť tri nové autá ročne a na dovolenku si vziať tašky plné peňazí. Dobré dni sú však preč," dodal Do Vale.
Jeho najstarší brat bol prvý, ktorý zomrel pri v leteckej havárii, keď sa jeho stroj zrútil do džungle. Najmladší brat zahynul pri nehode v decembri minulého roka, ale nikto nepozná príčinu. Do Vale síce už v brandži kvôli zdravotným problémom nepôsobí, ale syn a synovec idú v jeho stopách.
Napriek zásahom vlády proti zlatokopom ich lety stále predstavujú 80% dopravy v Itaitube. "Máme 30 letov denne," uviedol letiskový zamestnanec Antonio Anderson s tým, že v 80. rokoch to bolo 300 až 400. Bolo ich toľko, že lietadlá museli krúžiť na oblohe a čakať na pristátie, zatiaľ čo ostatné stáli na každom voľnom mieste na odbavovacej ploche. "Teraz je to oveľa pokojnejšie. Mali sme len dve malé nehody v minulom roku," dodal Anderson.