BRNO - Letecké spoločnosti majú povinnosť vyplatiť cestujúcim odškodnenie, ak sa ich let omešká o viac ako tri hodiny a meškanie nebolo spôsobené mimoriadnou okolnosťou. Dopravcovia sa však snažia svojej povinnosti zbaviť a za mimoriadnu okolnosť vydávajú aj technickú poruchu na lietadle. Súd potvrdil, že tá medzi mimoriadne okolnosti nepatrí.
Podľa nariadenia Európskej únie majú cestujúci nárok na odškodnenie v prípade, že sa ich let, ktorý odlieta z letiska v EÚ alebo je operovaný európskym dopravcom, omešká o viac ako tri hodiny. Výnimku tvoria iba prípady, keď je meškanie spôsobené mimoriadnou okolnosťou, čo môže byť napríklad nepriaznivé počasie, nepokoje v cieľovej destinácii či štrajk zamestnancov letiska. Dopravcovia však často uvádzajú ako dôvod meškania mimoriadnu technickú poruchu a snažia sa tak zmiasť cestujúcich. „Pri prevádzke lietadiel sa technické poruchy bežne vyskytujú a dopravca s nimi musia počítať. Nemožnoich teda brať ako mimoriadne okolnosti,“ vysvetľuje predošlý rozsudok súdu právnik spoločnosti Vaše nároky Petr Novák.
Kuriózny dôvod štvorhodinového meškania lietadla: Za všetko môže myš
Letecké spoločnosti stále ešte stavajú na neznalosti klientov a snažia sa zámenou mimoriadnej technickej poruchy za mimoriadnu okolnosť vyhnúť plateniu kompenzácie. Cestujúci na ňu však majú nárok, a ak ju spoločnosti odmietajú vyplatiť, mali by sa obrátiť na advokáta. „Prípady na súde v podstate vždy vyhráme, letecké spoločnosti totiž nie sú schopné dokázať, že technická porucha mala mimoriadny charakter,“ hovorí právnik Novák, ktorý cestujúcich na súde zastupuje.
Kompenzácia sa ráta na stovky eur
Kompenzácia za meškanie alebo zrušený let sa pohybuje od 250 do 600 eur podľa letovej vzdialenosti a cestujúci ju môžu vymáhať až tri roky spätne. Mimoriadna technická porucha je relevantným vysvetlením meškania iba v prípade, keď bola zistená skrytá výrobná chyba ohrozujúca leteckú bezpečnosť, ktorá sa vzťahuje na celú flotilu lietadiel. Typickým príkladom je chybná súčiastka, ktorú výrobca namontoval do všetkých lietadiel.
Ak let nepatrí medzi tie, na ktoré sa vzťahuje nariadenie EÚ, môžu cestujúci žiadosti o odškodnenie podložiť tzv. Montrealským dohovorom, ktorý síce cestujúcim negarantuje paušálne kompenzácie, umožňuje im však žiadať náhradu reálne vzniknutej škody. V tomto prípade môže ísť o úhradu zmareného zisku, preplatenie prepadnutého ubytovania, storno poplatky a podobne.
Podľa databázy spoločnosti Vaše nároky, ktorá za cestujúcich spory s leteckými spoločnosťami rieši, neustále pribúdajú žiadosti o kompenzácie za zrušené a omeškané lety, vlani to bol dokonca dvojnásobok oproti roku 2015.
Spoločnosť Vaše nároky pomáha cestujúcim získať finančné odškodnenie, ak bol ich let o viac ako 3 hodiny omeškaný alebo zrušený, bol im zamietnutý nástup na palubu lietadla, ich let bol presmerovaný na iné letisko, alebo ak im letecká spoločnosť stratila, poškodila alebo omeškala ich batožinu. Klienti za služby spoločnosti neplatia žiadne poplatky, jej jedinou odmenou je provízia zo získaného odškodnenia. Provízia sa pohybuje od 5 do 25 percent a spoločnosti patrí iba v prípade úspešne vyriešeného sporu. Využitím služieb spoločnosti teda cestujúci šetria nielen peniaze, ale aj čas.