ŽENEVA - Svetová zdravotnícka organizácia (WHO) v októbri vyzvala všetky krajiny, aby sa zapojili do boja proti obezite. Z roka na rok totiž narastá počet ľudí s nadváhou – od roku 1980 sa zdvojnásobil. WHO tvrdí, že pozná spôsob, ako alarmujúce počty obéznych znížiť.
Svetová zdravotnícka organizácia (WHO) odporučila krajinám, aby v rámci boja s obezitou, diabetom a zubným kazom využili daňovú politiku a zvýšili cenu sladených nápojov - limonád, športových nápojov a dokonca aj stopercentných ovocných džúsov. WHO vychádza zo skúseností získaných v boji proti fajčeniu a tvrdí, že zdanenie sladených nápojov by pomohlo znížiť spotrebu cukrov, prospelo zdraviu a zvýšilo príjmy vlád.
Cukor pre malé deti? Veľké tabu, odborníci radia, toto už radšej nikdy nerobte!
V 36-stránkovej správe o finančnej politike a diéte, ktorú oficiálne zverejnila, sa WHO odvoláva na presvedčivé dôkazy, podľa ktorých by stravovaniu prospelo tiež dotovanie znížených cien čerstvého ovocia a zeleniny.
Trápi jedného z troch Slovákov
V roku 2014 malo nadváhu takmer 40 percent svetovej populácie. Podľa údajov z Eurostatu je každý tretí Slovák obézny. Obéznych je u nás približne 15,9 percenta mužov a 16,6 percenta žien. Na Slovensku bolo v roku 2014 viac obéznych ľudí (16,3 percenta), ako je priemer Európskej únie (15,9 percenta).
Chudobnejší ich prestanú kupovať
Prvú daň za sladené nápoje do praxe zaviedlo americké mesto Berkeley už v marci 2015 a zatiaľ s úspešnými výsledkami. Spotreba šumivých limonád sa odvtedy znížila o viac ako 20 percent. Konzumácia bublinkových nápojov patrí podľa odborníkov k hlavným príčinám obezity u chudobnejších sociálnych vrstiev. Ďalšou zdravotnou komplikáciou je rozvoj cukrovky. Výsledky experimentálneho daňového opatrenia boli publikované v októbrovom čísle odborného magazínu American Journal of Public Health.
Budeme menej sladiť, tvrdí známa spoločnosť
Znížiť množstvo cukru vo svojich nápojoch chce aj spoločnosť PepsiCo Inc. Newyorská spoločnosť chce do roku 2025 výrazne znížiť množstvo cukru v dvoch tretinách nápojov, ktoré ponúka. Tieto nápoje by tak mali obsahovať 100 kalórií alebo menej z pridaného cukru na 355 mililitrov výrobku.
V posledných rokoch svetové vlády a zdravotné organizácie zosilneli tlak na spoločnosť PepsiCo a jej konkurenta Coca-Colu. Vinia ich zo svetového nárastu obezity a cukrovky.
Hoci je PepsiCo známa predovšetkým vďaka Pepsi, kolové nápoje tvoria iba 12 percent z jej ročných príjmov, ktoré dosahujú 63 miliárd dolárov. Sýtené nápoje ako Mountain Dew tvoria 25 percent príjmov a zvyšok obratu pochádza z vody, ovocných džúsov a slaných pochutín.