SARAJEVO - Bosna a Hercegovina prežíva v posledných rokoch príliv turistov a investorov zo štátov Perzského zálivu. To so sebou prinieslo bývalej juhoslovanskej republike nový problém - Arabi si berú miestne ženy ako druhé alebo tretie manželky, ktoré potom doma čakajú na príležitostné návštevy svojich ženíchov, napísal server BalkanInsight.
"Invázia" moslimov do Európy: Táto krajina sa stáva rajom pre boháčov z Perzského zálivu
Ako príklad uviedol skúsenosť Sarajevčanky (36), ktorá má dve deti z prvého manželstva. Jej nový muž, ktorý má 51 rokov, prišiel pôvodne do Sarajeva, aby tam založil menšiu firmu. Spoznali sa, keď navštívil jej pracovisko. Priateľka, ktorá sa už skôr vydala za iného Araba, jej vysvetlila, že tento muž hľadá bosniansku manželku, ktorej by mohol pomôcť.
Sarajevančanke trvalo približne dva mesiace, než sa prostredníctvom videí a telefonických rozhovorov zoznámila s jeho spôsobom života a zvykmi. Otec potom dal k sobášu súhlas, a tak sa vzali. "Súhlasila som sa sobášom s plným vedomím toho, že nebudem jeho jediná manželka. Nikto ma nepodviedol," hovorí.
Príbeh tejto Sarajevčanky dokumentuje nový trend. Bosnianske ženy, zvyčajne so súhlasom otcov alebo bratov, sa vydávajú za podnikateľov z arabských krajín, ktorí v stále väčšom počte prichádzajú do Bosny buď za obchodom, alebo na dovolenku, ktorú trávia v prenajatých či kúpených bytoch a domoch.
ROZHOVOR o utečeneckej kríze s Mohamadom Hasnom: Slovensko má šancu ukázať, že vie pomáhať
V niekoľkých posledných rokoch prišli do Bosny z oblasti Perzského zálivu desiatky tisíc návštevníkov. Láka ich mierne podnebie, panenská príroda, kultúra aj skutočnosť, že prinajmenšom polovica obyvateľov vyznáva islam a mešity sú na dosah.
"Oddali sme sa pred Alahom," hovorí Sarajevčanka. Vo svojom okolí vraj pozná najmenej dvadsiatku žien, ktoré sú druhými manželkami Arabov, a jedna je dokonca treťou manželkou. Pravidelne sa spolu modlia a stretávajú.
Islamské spoločenstvo v Bosne a Hercegovine tvrdí, že o týchto manželstvách nemá žiadne informácie. V prípade, že by niektorý imám také obrady vykonával, bolo by proti nemu začaté disciplinárne konanie, pretože by tým porušil pravidlá uplatňované v rámci spoločenstva.
Svadby podľa islamského práva šaría sú v Bosne povolené iba ako symbolické manželstvá a vždy až po uzavretí manželského zväzku v súlade so zákonom o rodine. Bosniansky právny poriadok nepovoľuje polygamiu a obyčajné zväzky podľa šaríe sú právne neplatné.
"Islamské spoločenstvo plne rešpektuje zákony štátu, ktoré upravujú postup pri uzatváraní manželstva. Na druhej strane sú tak zabezpečované práva a ochrana žien," hovorí sarajevský mufti Enes Ljevaković. Upozorňuje pritom, že ženy sú chránené len v prípade, že štát uzná určitý vzťah ako zväzok manželský, ktorý bol uzavretý pri "civilnom" obrade.
Podľa Sarajevčanky opisujúcej svoj príbeh ale táto skutočnosť Bosniačky od uzatvárania manželstva s Arabmi neodrádza. Uisťuje, že svojho muža miluje, avšak zároveň pripúšťa, že dôvodom pre jej sobáš bola aj finančná podpora. Mnoho žien v jej skupine si tiež bralo svojich arabských mužov z oboch dôvodov, dodáva.
"Pokiaľ ide o môjho muža, je to skvelý človek. Hovoríme spolu prostredníctvom videa každý deň. Zasypáva ma množstvom krásnych slov a bozkov," hovorí. Cíti vraj jeho plnú úctu a lásku.
Vekový rozdiel medzi ženami a ich arabskými manželmi sa podľa nej pohybuje od dvoch do dvadsiatich rokov. "Vzhľadom na to, že už majú manželky, ktoré sú skôr v ich veku, hľadajú zvyčajne mladšie ženy. Niekedy sa ale pozerajú aj po rovnako starých," vysvetľuje. Pokiaľ vie, väčšina Arabov, ktorí si berú Bosniačky, pochádza zo Saudskej Arábie, zo Spojených arabských emirátov, z Kuvajtu, z Egypta a z Líbye.