LONDÝN - Tristo ľudí sa pripojilo k utopickému socialistovi Johnovi Humphrey Noyesovi v jeho komunite voľnej lásky v Putney vo Vermonte v roku 1841, kde im sľuboval raj na zemi, pričom pohlavné orgány boli "prvý a najlepší kanál života a Božej lásky". Noyes hlásal, že pohlavný styk s viacerými partnermi a bez akýchkoľvek obmedzení je najvyššou formou "duchovnej výmeny" a veril, že čím viac sexu človek má, tým je zdravší. Energia, ktorá pri ňom vzniká, sa totiž šíri celým telom ako všemocný liečiteľ.
Šialený prípad z 19. storočia: Boháčka držala vyhladovanú dcéru 25 rokov pod zámkom, z dôvodu mrazí
Spisovateľka Ellen Wayland-Smithová uviedla vo svojej novej knihe "Oneida: From Free Love to Utopia to the Well-Set Table", že Noyes mal už v 19. storočí perfektnú odpoveď na zníženie množstva nechcených detí, hoci jeho prvotný zámer bol trochu iný. Domnieval sa totiž, že ejakulácia olupuje mužov o životné sily a jej zákaz sa vzťahoval dokonca aj na masturbáciu. Chlapi v tomto spoločenstve si tak veľmi na orgazmus neprišli. Navyše bol presvedčený, že "smrť sa jedného dňa vytratí, akonáhle bude dosiahnutá dokonalá rovnováha božskej energie cez všetky telá (v komunite)".
John Humphrey Noyes sa narodil v roku 1811 a počas štúdií na Yaleovej univerzite sformuloval svoje učenie, že Bibliou ohlasovaný príchod Krista už nastal a ľudstvo žije vo veku naplnenia. Muži a ženy môžu naraz spávať s viacerými partnermi, bez ejakulácie, a pritom žiť bez hriechu. Samozrejme teologické oddelenie toho hlásanie označilo za kacírske a mladíka vyhodili zo seminára. Odišiel preto do mesta nerestí, New Yorku, kde sa v tom čase dalo dosiahnuť akékoľvek telesné potešenie. Tri týždne v tomto morálnom bahne ho vraj presvedčili o tom, aby sa stal Božím prorokom na zemi.
Na cestu k jeho viere vo voľnosť v pohlavnom živote ho údajne nasmerovalo sklamanie v láske. Za svojou vysnívanou ženou sa neváhal presťahovať, no ona už bola vydatá a odmietala ho, čo Noyesa vraj viedlo k myšlienke vytvoriť systém, v ktorom by bola výlučnosť zakázaná a všetci by boli oddaní všetkým. Pri tomto koncepte, ktorý mal vyplývať z jeho zraniteľného ega, neexistovala žiadna sexuálna rivalita. Zvykol taktiež používať pojem "komplexné manželstvo", otvorené a rovné sexuálne zjednotenie všetkých žien spoločenstve so všetkými mužmi spoločenstva", ktoré by sa mohlo priblížiť svätej jednote medzi svätými v nebi.
Sex s viacerými partnermi, ktorý nebol určený na rozmnožovanie, sa považoval za najvyššiu náboženskú sviatosť. O sexe, z ktorého mal vzniknúť život, rozhodoval Noyes s malým výborom, ktorý určoval, ktorá žena porodí dieťa akému mužovi. Komunita, ktorá sa okolo neho vytvorila v Putney pritom pozostávala zo "sociálne stabilných a ekonomicky prosperujúcich veriacich, ktorí boli priťahovaní jeho doktrínami". Keď sa však obyvatelia v okolí dozvedeli o tom, čo sa v spoločenstve deje, vypukol škandál a Noyesa v roku 1847 zatkli za cudzoložstvo. Po štyroch hodinách ho však prepustili na kauciu a keďže sa dozvedel, že mu hrozí verejné lynčovanie, odcestoval do bezpečia v Bostone a potom ďalej do Oneida Creek v centrálnom New Yorku, kde sa komunita znovu usadila.
Noyes začal vydávať týždenník, ktorý mal šíriť povedomie o jeho vnímaní kresťanstva a hoci v samotnom New Yorku sa o komunite veľa nevedelo, jadro oddaných neutále rástlo. Ako zakladateľ a mužská postava na vrchole duchovnej pyramídy sa tešil z toho, že môže mladé dievčatá uvádzať do tajov pohlavného styku. Existoval tu aj akýsi Dom detí, v ktorým žili deti od dvoch do dvanásť rokov po tom, čo ich odobrali matkám. Mala to byť prevencia pred uprednostňovaním vlastných potomkov, pretože sa verilo, že jedna osoba nemôže patriť druhej.
Spoločenstvu sa v Oneide darilo dlhých 21 rokov. Ženy pracovali po boku mužov oslobodené od stereotypov ohľadne pohlavia a neustáleho kolotoča tehotenstiev a pôrodov. Trh im bol naklonený a komunita bohatla. Ženy si mohli napríklad dovoliť najímať pomocníčky v domácnosti. V roku 1875 tu zamestnávali 200 ľudí v rôznych priemyselných odvetviach, vrátane detí. Sladké časy sa však museli jedného dňa taktiež skončiť. V roku 1879 Newyorský výbor pre potlačenie nerestí, zameraný na podporu manželstva, si vypočul svedectvo, že toto spoločenstvo je horšie ako polygamisti v Utahu. Navyše Noyesa mali zatknúť za znásilnenie, a tak utiekol cez hranice do Kanady, odkiaľ sa do Spojených štátov už nikdy nevrátil.
Posledné roky strávil v Niagara Falls, zomrel vo svojej posteli 13. apríla 1886 a jeho posledné slová boli "Theodore", čiže meno jeho najstaršieho syna. Noyes bol otcom desiatich zo šesťdesiatich dvoch detí narodených v spoločenstve v období desiatich rokov od 1869 do 1879. Otázka incestu v takomto úzkom okruhu ľudí zostala tabu. Jeho syn Pierrepont po otcovom úteku zmenil zameranie spoločenstva a podnik Oneida Limited sa stal najväčším výrobcom strieborných príborov na svete. V roku 1881 sa zmenil na akciovú spoločnosť a komunita bola formálne rozpustená. Informoval portál MailOnline.