BRATISLAVA - Mladí ľudia pijú menej. To je určite potešujúca správa, i keď dôvod, prečo sa tak deje, je pomerne bizarný. Za motiváciou striedmej spotreby alkoholu pri večernej zábave totiž stojí snaha nevyrobiť si hanbu na sociálnych sieťach. Tak či onak, radšej piť menej kvôli hanbe ako piť do "mŕtva", pretože nám je všetko jedno.
Pre mládež každej doby je typické, že rebeluje a rada skúša nepoznané, či skôr zakázané. Vidieť opitých tínedžerov túlať sa nočnými ulicami nie je v týchto dňoch nič nezvyčajné a prakticky, aj keď nechcene, to už patrí ku koloritu mesta. Nedávno sa v mene spoločnosti Heineken konal globálny prieskum týkajúci sa práve konzumácie alkoholu medzi spotrebiteľmi tohto milénia, tzv. "millenials" (ľudia vo veku 21-35 rokov), ktorý odhalil zaujímavé fakty. Napríklad to, že až 75 percent mladých ľudí obmedzilo množstvo vypitého alkoholu. Ako dôvod uvádzajú, že chcú byť v podniku pod kontrolou. Prečo? Kvôli tomu, aby sa nestrápnili na sociálnych sieťach. Práve kontrola imidžu je totiž pre ich popularitu a dosahu sociálnych sietí mimoriadne dôležitá. A čo všetko prieskum odhalil?
Sme pánmi svojho vlastného sveta
• 59% spovedaných konzumentov uvádza, že snaha nestratiť kontrolu je primárna motivácia pre obmedzenie spotreby alkoholu pri večernej zábave v podniku.
• Viac ako jeden z troch (36%) pripúšťa, že utrpel spoločenskú hanbu, keď sa jeho fotografia v podnapitom stave objavila na sociálnych médiách.
Záleží nám na našej budúcnosti
• 88% konzumentov si je vedomých zodpovednosti za to, ako sa vyvíja ich vlastný život.
• 69% z nich má pocit, že musí pracovať viac ako ich rodičia, aby boli úspešní v práci.
• 97 percent z nich považuje pri hľadaní toho správneho partnera nadmerné pitie za prekážku.
• 71% z nich je presvedčených, že ich život je lepší, keď kontrolujú svoje správanie.
Uprednostňujeme kvalitu pred kvantitou
• Chuť (41%) a kvalita (32%) sú priority pri výbere alkoholického nápoja.
• Povestný "x-faktor", ktorý robí večer veľkolepým, sa mení. Ľudia tohto milénia dávajú prednosť dobrému jedlu a kamarátom pred nadmernou konzumáciou alkoholu. Uprednostňujú taktiež nové zážitky (49%) pred starou "skvelou zábavou" (39%).
Striedme pitie je nový trend
• 38% konzumentov uvádza, že kontroluje svoju spotrebu alkoholu zakaždým, keď ide von.
• 75% z nich väčšinou obmedzuje množstvo alkoholu, ktoré vypije, keď sa ide zabávať.
• Viac ako polovica respondentov rešpektuje rozhodnutie druhých obmedziť alkohol bez
podpichovania alebo tlaku.
Ľudia tohto milénia vyrástli v čase rýchlych technologických zmien, globalizácie a ekonomického nepokoja. Výsledkom je, že ich pohľad na život sa výrazne líši od predchádzajúcich generácií. Sú zástancami pozitívneho životného štýlu a striedme pitie je jeho súčasťou.
"Aj táto globálna štúdia ukazuje, že rozumná konzumácia alkoholu sa stáva pre mladých prioritou. Zodpovedné pitie je základom pre ich dobrú povesť a umožňuje im užiť si každý jeden moment naplno," uviedla Hana Šimková zo spoločnosti Heineken Slovensko, ktorá prieskum iniciovala.