MEXIKO - V hale kancelárskej budovy v hlavnom meste Mexika pred časom vítal ľudí prechádzajúcich okolo digitálny bilbord podporujúci jedného z kandidátov do Kongresu. Zatiaľ čo na ňom na kratší či dlhší čas spočinuli očami, netušili, že bilbord si na oplátku prezerá ich.
Vnútri bola kamera zachytávajúca výrazy ich tvárí, ktoré poslala ďalej cez algoritmus čítajúci ich citové reakcie, ako je šťastie, prekvapenie, hnev, nechuť, strach či smútok, napísal denník The New York Times.
So všetkou touto nevedomky poskytovanou spätnou väzbou mohla kampaň priebežne upravovať šírené posolstvá - obrázky, zvuky i slová - a vytvoriť verziu, ktorá by sa voličom mohla páčiť viac. Po celom svete sa vodcovia politických kampaní snažia zistiť údaje o voličoch a ich názoroch, ktoré by ich mohli posunúť k víťazstvu. Na mnohých miestach to už teraz znamená kontroverznú praktiku známu ako neuromarketing, alebo v tomto prípade neuropolitika.
Technológie, ako je sledovanie pohybu očí, srdcového rytmu, dýchanie alebo elektromyografia tváre, sa už dlho používajú v nádeji, že pomôžu posunúť hranice marketingu a vývoja produktov. Avšak ich využívanie politickými stranami a vládami je silnejúcim fenoménom, ktorý evokuje futuristické scény z filmu Minority Report, v ktorom desivo dobre informované bilbordy skenujú oči ľudí a oslovujú ich menom. Tieto praktiky sa už stali terčom útoku zo strany vedcov, ktorí prevádzkovateľov marketingu obvinili, že predávajú pavedu. Ich skepsa ale politické strany v rôznych častiach sveta neodradila. Podľa záznamov predvolebných kampaní už volebné štáby prezidentov a premiérov na najmenej troch kontinentoch najali vedeckých konzultantov na skenovanie mozgov, tiel a tvárí voličov - to všetko s cieľom zvýšiť svoju emočnú rezonanciu s voličstvom.
V Mexiku kampaň prezidenta Enriqua Peni Nieta aj jeho strany aj jeho strany PRI zapojila nástroje na meranie mozgových vĺn, kožnej galvanickej reakcie, srdcového tepu aj výrazu tváre už pri prezidentskej kampani v roku 2012. A pred časom strana využila tvárové kódovanie, aby jej pomohlo vybrať toho najlepšieho kandidáta, prezradil jeden z konzultantov. V Poľsku premiérka Ewa Kopaczová a jej strana Občianska platforma (PO) úzko spolupracovali s neuromarketingovou firlmou pred voľbami, ktoré sa konali minulý mesiac a skončili pre nich prehrou.
Vlani tím usilujúci sa o znovuzvolenie prezidenta Juana Manuela Santosa nadviazal na spoluprácu s rovnakým neuropolitickým konzultačným tímom, ktorý radí mexickej vládnej strane - a vyhral. V Turecku najal premiér Ahmet Davutoglu a jeho Strana spravodlivosti a rozvoja (AKP) tureckú neuromarketingovú spoločnosť pred voľbami v júni tohto roku. S pomocou celého množstva techník vrátane mozgových vĺn, očí, výrazov a srdcového tepu dobrovoľníkov skúmaných v laboratóriách firmy v Istanbule spoločnosť varovala, že Davutoglu svojimi prejavmi voliča emočne neoslovuje. Strana pri júnovom hlasovaní stratila parlamentnú väčšinu, ale vo voľbách, ktoré sa tento mesiac museli opakovať, pretože AKP nedokázala zostaviť vládu, už znovu s prehľadom zvíťazila.
Neuromarketingoví konzultanti uvádzajú, že vykonávajú podobný výskum vo viac ako desiatke krajín vrátane Argentíny, Brazílie, Kostariky, Ruska, Salvádoru, Španielska a v podstatne menšej miere aj v USA. Jedna neuromarketingová firma uviedla, že spolupracovala s prezidentským volebným štábom Hillary Rodham Clintonovej, aby jej pomohla zlepšiť zacielenie na voličov a posolstvo, ktoré k nim vysiela. Joel Benenson, hlavný stratég kampane Clintonovej, avšak odmietol túto záležitosť akokoľvek komentovať s tým, že "nemieni hovoriť o tom, akú metodológiu štáb používa alebbo nepoužíva".