KALIFORNIA - Snom takmer každého vodiča by sa postupne mohla stať predstava, že ho za volantom nahradí spoľahlivý autopilot, ktorý jeho aj ostatných pasažierov bezpečne prevedie cez všetky úskalia premávky. Aj keď sa o splnenie tejto vízie pokúsilo už viacero automobiliek, spoločnosť Google nedávno uviedla, že jej samoriadiace vozidlá už za šesť rokov vývoja prešli milióny kilometrov. Počas testovania na reálnych cestách a diaľniciach sa im stalo iba 11 nehôd, a aj to podľa šéfa projektu Chrisa Urmsona, nezavinených.
Do výskumu je zapojená vyše dvadsiatka áut spoločnosti Google, ktorá priemerne týždenne uskutoční 16-tisíc kilometrov autonómnych jázd, väčšinou v mestských uliciach blízko ústredia v Mountain View v Kalifornii a na priľahlých diaľniciach.
Chris Urmson sa vyjadril, že autá so samostatným riadením môžu robiť jazdu bezpečnejšou, pretože venujú väčšiu pozornosť ceste ako ľudia, ktorí sa zvyknú počas šoférovania rozptyľovať. Ich totiž nezaujímajú nepodstatné veci nachádzajúce sa popri ceste, nehrajú sa s prístrojovou doskou, nečítajú si za volantom noviny a nerobia ani iné bizarné kúsky, ktoré už má na rováši človek.
Okrem toho disponujú 360-stupňovou viditeľnosťou a 100-percentnou pozornosťou vo všetkých smeroch, v akomkoľvek časovom úseku dňa. "Naše najnovšie senzory dokážu sledovať iné vozidlá, cyklistov a chodcov do vzdialenosti takmer dvoch futbalových ihrísk," uviedol Urmson.
Jednou z najdôležitejších vecí, ktoré sa snažia v Google pochopiť, sú nehody typické pre predmestské ulice. Veľa incidentov sa totiž nikdy nedostane do oficiálnych štatistík, a tak si musia sami overiť, ako často môžu očakávať, že ich šoféri budú vystavení nárazu. Napriek tomu, že ich softvér a senzory vedia detekovať nepríjemné situácie a konať skôr a rýchlejšie ako ľudský faktor, niekedy nie je možné prekonať veličiny, ako sú rýchlosť a vzdialenosť. "Aj keď by sme si priali, aby sme sa mohli vyhnúť všetkým nehodám, niektoré budú nevyhnutné," informoval Urmson a dodal, že nebude asi prekvapením, keď povie, že za 94 % nehôd môže chyba vodiča.
Vozidlá Google však majú v tomto ohľade veľmi dobrú bilanciu. Za šesť rokov a 2,7 milióna najazdených kilometrov (z toho asi 1,6 milióna s autonómnym riadením) zaznamenali iba 11 nehôd, a samoriadiace auto nebolo na vine ani raz. V siedmich prípadoch došlo k nabúraniu zadnej časti, a to predovšetkým pri čakaní na semaforoch, ale aj na diaľnici. Takisto došlo aj k ťukancom zboku, kedy druhé auto nezastavilo na stopke. A ako sa dalo očakávať, viac prípadov sa udialo v uliciach mesta, ako mimo neho.
"Všetky bláznivé skúsenosti, ktoré sme na ceste zažili, boli naozaj cenné pre náš projekt. Máme podrobný proces preskúmavania a snažíme sa naučiť niečo z každého incidentu, aj keď to nebola naša vina. (...) Identifikovali sme tiež vzory správania sa vodičov, ktoré sú ukazovateľmi nadchádzajúcich významných kolízií. Toto správanie nenájdete v oficiálnych štatistikách, ale vytvára nebezpečné situácie pre všetkých naokolo," dodal šéf projektu s tým, že na vývoji samoriadiaceho auta budú aj naďalej tvrdo pracovať.