SAN BERNARDINO/PRAHA - V zaprášenom mestečku San Bernardino, hodinu cesty od Los Angeles, si 15. mája 1940 bratia Richard a Maurice McDonaldovci otvorili svoju prvú reštauráciu. Po 75 rokoch nesie ich meno viac ako 35 000 podnikov v 119 krajinách. Firma, ktorá vymyslela legendárny Big Mac, dokázala za obdobie jedného ľudského života ovládnuť prakticky celý svet. Ale to už skôr pričinením niekoho iného.
McDonaldovci sa v roku 1930 vysťahovali z New Hampshire a snažili sa preraziť na opačnej strane USA v Hollywoode. Po desiatich rokoch sa presunuli do San Bernardina. V Amerike sa práve rozbiehal automobilizmus, a tak išlo o podnik drive-in, kam zákazník zachádza vo vozidle a je obslúžený, bez toho, aby z neho vystúpil.
Ponúkali tu jedálny lístok s deviatimi položkami, pričom to hlavné boli hamburgery, hranolčeky, koktaily a zákusok. Nepotrebovali žiadne stoličky a stoly, aj riady nahradili papierom a plastovými príbormi na jedno použitie. Dokázali stlačiť ceny, hamburger stál 15 centov a hranolčeky desať. A potom sa objavil Ray Kroc.
V roku 1953 zavítal tento obchodný cestujúci a potomok českých imigrantov do San Bernardina - a podnik bratov McDonaldovcov ho zaujal. Presvedčil ich, aby s ním uzavreli dohodu o tom, že môže používať ich predajný systém a meno firmy. Vo vlastnej réžii si zriadil v blízkosti Chicaga obdobnú reštauráciu, ktorá hneď po svojom založení v roku 1955 začala prosperovať.
Nadšený Kroc dohliadal v kuchyni a chodil dokonca čistiť parkovisko od žuvačiek. Vymýšľal reštauračnú sieť, ktorá by pokryla USA od Atlantiku k Pacifiku. Inšpiroval sa Henrym Fordom a jeho pásovou výrobou.
Obložené žemle dostali úplne presnú podobu, bola stanovená váha, obsah tuku aj množstvo cibule, pribudlo laboratórium, ktoré skúmalo, ako usmažit čo najlepšie hranolčeky. Zautomatizovať sa podarilo aj zákazníka, ktorý má dodnes predvídateľné želanie, vystojí si frontu, rýchlo sa naje a sám po sebe uprace.
Nové reštaurácie vyrastali ako huby po daždi na celom americkom stredozápade. V roku 1967 mala firma 710 pobočiek, jej obrat presahoval 170 miliónov dolárov. Novou vlajkovou loďou ponuky celej firmy sa stal dvojposchodový hamburger Big Mac.
Na začiatku 70. rokov sa McDonald's stal najrozsiahlejším reťazcom rýchleho občerstvenia v Amerike a spolu s tým jedným zo symbolov americkej kultúry a spôsobu života. Expanziu do zahraničia začala firma koncom 60. rokov, prvé neamerické pobočky sa objavili v Portoriku a Kanade. V roku 1971 zapustilo impérium korene v Ázii (Tokio) a Európe (Mníchov a Amsterdam).
Vo východnej Európe sa prvé pobočky objavili už pred pádom železnej opony, v roku 1988 sa otvoril McDonald's v Belehrade a Budapešti a v koncom januára 1990 aj v Moskve. A o dva roky neskôr v Prahe.
S úspechom narastala kritika, ako zo strany konkurencie, tak v médiách. "Jedlo v McDonald 's je neuveriteľne príšerné," písal napríklad New York Magazine a do hranolčekov a hamburgerov sa začali triafať propagátori zdravej výživy.
Tvrdili, že typické mcdonaldovské menu zvyšuje obsah cholesterolu v krvi a vedie k srdcovým ochoreniam. Spoločnosť na to reagovala ponukou šalátov. A na obvinenia z neúcty k životnému prostrediu zasa triedením odpadu.
Kritika nekritika, dnes si v reštauráciách so žltými oblúkmi písmena M blažene prepchávajú žalúdky deti i dospelí. Pod heslom "kvalita, obsluha, čistota" môžu ľudia kdekoľvek na svete žuť do dvoch minút úplne rovnaký hamburger.
Tržby firmy za rok 2013 presiahli 28 miliárd a zisk predstavoval 5,5 miliardy dolárov. Sama zamestnávala 440.000 ľudí, vrátane franšíz a spoločných podnikov skoro dva milióny. Centrála firmy je v illinoiskom Oak Brook.