Ilustračné foto (Zdroj: thinsktock.com)
NEW YORK - Nie je žiadnou novinkou, že si ľudia odnášajú z hotelov rôzne veci. Či už je to preto, že chcú mať nezvyčajný suvenír, prísť si na svoje peniaze, alebo hotel "potrestať" za cenu, ktorá im pripadá príliš vysoká. Pravdou je, že hostia odnášajú dosť vecí na to, aby pripravili hotely o veľké peniaze. Konkrétne v prípade amerických hotelov ide podľa odhadov Americkej hotelovej asociácie o zhruba 100 miliónov dolárov ročne, napísal server Yahoo Travel.
Krádež je pritom zákerný termín. Vziať si to, čo zostalo v minifľaštičke šampónu potom, čo sme polku spotrebovali, nie je krádež o nič viac, než nechať si zabaliť a vziať si domov z reštaurácie zvyšok nedojedeného jedla. (Zabaliť si prvý deň pobytu plnú fľaštičku šampónu z kúpeľne, aby vám chyžná dala novú, to už je trochu niečo iné). A ak je navyše na fľaštičke - alebo pere - logo hotela, potom má dosť dobrú reklamu.
"Každé ráno v sprche sa pozerám na šampóny, ktoré som nazbieral všade možne," hovorí hotelový dizajnér Adam Tihany, ktorý svojho času radil hotelom, aby na drobné doplnky, ktoré si hostia odnášajú, dávali svoje logo a zabezpečili si tak "mesiaca reklamy zadarmo".
Ešte pred pár rokmi boli hotelieri oveľa ochotnejší - a dokonca aj dychtivější - pochváliť sa tým, ktoré predmety im najčastejšie miznú. Teraz sú však oveľa mlčanlivejší a už vôbec sa im nechce prezrádzať nejaké pikantérie. Všetky hotely sa zhodujú, že najčastejšie miznú uteráky nasledované vankúšmi, batériami z diaľkových ovládačov, žiarovkami z lampičiek a kúpacími plášťami.
O krok vyššie nad miznúcimi šampónmi sú veci, ktoré sa strácajú z podnosov izbovej služby - napríklad malé vázičky alebo mištičky na maslo. Ich stratu hotelové manažmenty sledujú, aby vedeli, aké percento si majú pripočítať k izbovej službe.
Ak si hosť odnesie vankúš, zhruba v polovici hotelov mu to neprejde len tak; dostane list s účtenkou a poznámkou: "Dúfame, že vám náš vankúš vyhovuje." A hotel si tento prípad poznamená do svojej zložky o hosťovi, ak by sa vrátil, môže počítať s tým, že dostane internetovú adresu stránky, kde si môže hotelové vybavenie zakúpiť. A na pomoc prichádzajú i nové technológie - niektoré hotely už si do hotelového prádla a vankúšov nechávajú zabudovať vystopovatelné mikročipy.
Samostatnú kapitolu však tvoria zlodeji, ktorých drzosť sa dotýka hviezd. Medzi najkurióznejšie ukradnuté predmety patria:
- umelecké dielo Andyho Warhola v hodnote 300-tisíc dolárov, ktoré zmizlo z hotela v Hongkongu,
- tri a pol metra dlhý model lietadla Concorde,
- brnenie,
- veľké piano: to vraj odviezli traja ľudia prezlečení za remeselníkov, ktorí prišli s vozíkom do hotelovej haly a hudobný nástroj odsťahovali,
- vybavenia kúpeľne: jeden z hostí si z izby berlínskeho hotela odmontoval sprchovú hlavicu, hydromasážnu jednotku, kohútiky, záchodovú dosku a umývadlo,
- vypchatá kančia hlava: tú sa pokúsil odniesť hosť z britského Hoteli du Vin v Birminghame, ale zamestnanci ho nachytali, o hlavu ale neprišiel - priatelia mu ju kúpili ako svadobný dar,
- chladničky s minibarom: veľa hostí ju vyprázdni, ale jeden hosť hotela v Dubaji vybral von fľaštičky a ku chladničke si pribalil aj pohovku,
- mramorový krb: odniesol ho (zrejme nie sám a nie doslova) hosť z hotela Four Seasons v Beverly Hills,
- stredoveký meč,
- hotelový pes.