BRATISLAVA - Psychológovia donedávna odporúčali, aby sme nešetrili na veciach, ktoré nás bavia. Kupovanie „životných zážitkov“ nás vraj urobí šťastnejšími. Neplatí to však u každého.
Vedci z univerzity v kalifornskom San Franciscu totiž v novej štúdii prišli na to, že nakupovanie môže mať na niektorých ľudí opačný efekt, najmä ak ide o materialistov. „Väčšinu ľudí môžu lístky na koncert obľúbenej kapely či pekné exotické dovolenky urobiť šťastnejšími. No u extrémnych materialistov, ktorí tvoria asi tretinu populácie, to nefunguje,“ vysvetľuje profesor psychológie Ryan Howell.
Podľa neho totiž v doterajších prieskumoch málokto zohľadnil typ osobnosti respondentov a ich životné hodnoty. Materialisti často nakupujú len preto, aby sa zaradili do určitej sociálnej vrstvy, no v skutočnosti napríklad udalosť, na ktorú si kúpia vstupenku, neodzrkadľuje ich skutočné túžby. Okrem toho sa obávajú, že ich druhí budú za ich rozhodnutia kritizovať či odsudzovať.