PEKING - Obrie kamenné kvádre a dosky, z ktorých sú vystavané časti pekinského Zakázaného mesta, boli údajne prepravované na saniach. Tie robotníci ťahali po umelo vytvorených ľadových dráhach, ktoré pre zaistenie väčšej klzkosti polievali vodou. Napísal o tom spravodajský server BBC News s odvolaním sa na štúdiu čínskych a amerických vedcov.
Podľa spomínanej štúdie sa stavitelia k tejto metóde uchýlili, hoci v čase výstavby bolo už 3000 rokov známe koleso. Rozľahlé Zakázané mesto v centre Pekingu vybudovali v 15. storočí na začiatku dynastie Ming.
Vtedajším staviteľom ale zrejme ťahanie mramorových a iných kamenných dosiek na drevených saniach pohybujúcich sa po ľade pripadalo spoľahlivejšie ako využitie voza opatreného kolesami, konštatoval tím vedcov vo svojej štúdii publikovanej v americkom odbornom časopise Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS).
Robotníci museli kamene s hmotnosťou 100-300 ton dopravovať z lomu vzdialeného asi 70 kilometrov od Zakázaného mesta, uviedol Howard Stone, profesor mechanického a leteckého inžinierstva na Princetonskej univerzite.
K vytvoreniu ideálneho tenkého vodného filmu na ľadovej ploche bolo nutné mať v zimných mesiacoch po celej 70-kilometrovej trase k dispozícii vodu. "Na každom kilometri vyhĺbili studňu a polievali cestu, ktorá tak získala veľmi hladký povrch," dodal Stone.
Vedci našli pre svoju teóriu potvrdenie aj v historických záznamoch. V 500 rokov starom dokumente objavili zmienky o transporte mohutných kamenných plastík po ľade, napísal server BBC News.
Podľa BBC mal rad vedcov o tejto praktike tušenie, v akademickej literatúre ale preprava kamenných dosiek a kvádrov po ľade v Číne zatiaľ nikdy rozoberaná nebola.