WASHINGTON - Pred tohtoročnými Vianocami by ste mali venovať väčšiu pozornosť tomu, ako vonia obchod, do ktorého idete nakupovať. Pretože práve vôňa, ktorá sa v ňom vznáša, vás môže prinútiť, aby ste viac nakupovali - a utrácali, zistila štúdia amerických vedcov, ktorú citoval The Huffington Post.
Ide pritom o jednoduché vôňe namiesto zložitých zmesí, ktoré majú najväčšiu silu motivovať k míňaniu, zistili vedci z Washingtonskej univerzity. Je to preto, že tieto jednoduché esencie, ako je citrus alebo borovica, nevyžadujú zložité psychické spracovávanie zo strany nakupujúceho a jeho mozog sa tak môže sústrediť na nákup.
Na účely štúdie vedci použili dve vône: jednoduchú pomarančovú a zložitejšiu zmes pomaranča s bazalkou a zeleným čajom. Po dobu 18 dní sledovali viac ako 400 zákazníkov v obchode s domácou výzdobou, kde bola rozprašovaná buď jednoduchá, alebo zložitá, alebo vôbec žiadna vôňa. Výsledkom bolo, že stovka zákazníkov, ktorí nakupovali vo vzduchu prevoňaným len pomarančom, minula zhruba o 20 percent viac ako všetci ostatní.
"To, čo sme dokázali, je skutočnosť, že jednoduchá vôňa je účinnejšia," povedal jeden z autorov štúdie Eric Spangenberg.
Aby svoje zistenia potvrdili, nechali vedci skupinu študentov riešiť slovné úlohy v rôzne prevoňaných ovzdušiach. Zistili pritom, že študenti vyriešili viac úloh, keď sa vo vzduchu vznášala prostá vôňa, než keď im rozprášili nejakú komplikovanú alebo nepoužili žiadnu.