WASHINGTON - Na veľké výpredaje v kamenných obchodoch, ktorý sa tradične začínajú tzv. čiernym piatkom po Dni vďakyvzdania, nadviaže dnes v Spojených štátoch Cyber Monday, "kybernetický pondelok", keď sa s veľkými zľavami začína predvianočný výpredaj aj v internetových obchodoch.
Podľa analytikov trhu dnes Američania vytvoria nový rekord, keďže sa očakáva, že nakúpia vianočné darčeky a iný tovar za približne dve miliardy dolárov, čo bude o 12 percent viac než vlani. Novinkou bude, že podľa očakávaní odborníkov sa 20 percent transakcií uskutoční cez aplikácie v smartphonoch.
Ako informovala agentúra RIA Novosti, v ponuke je 15 miliónov položiek - od hračiek cez šperky po montované domy. S najvyššou zľavou - až 70 percent - sa predávajú šperky, pokiaľ nie sú dizajnérske alebo s briliantmi: na také je len 30-percentná zľava.
Cyber Monday dostal meno v roku 2005 na podnet Národnej federácie pre maloobchod. Cieľom tohto marketingového ťahu je dosiahnuť, aby ľudia po predĺženom víkende po Dni vďakyvzdania a nakupovacom Black Friday aj po návrate do práce pokračovali vo výhodných nákupoch, napríklad už aj vianočných darčekov.
Až doteraz sa obrat v internetových obchodoch príliš nelíšil od bežných dní, ale tohto roku až 90 percent internetových obchodov investovalo do veľkých reklamných kampaní, takže očakávajú omnoho väčší obrat a zisk. Kampaň sa sústredila predovšetkým na tých zákazníkov, ktorí nechceli či nemohli stáť v radoch pred obchodmi v tzv. čierny piatok.