BRATISLAVA - O tom, že súkromie na sociálnych sieťach býva veľkým otáznikom z hľadiska bezpečnosti, je už dobre známe. Avšak aj informácie, ktoré zadáte ako privátne a ostatným užívateľom sa nezobrazujú, dokážu spoločnosti využiť vo svoj finančný prospech. Celkový obnos príjmov je pritom nemalý.
Podľa analýzy magazínu PC PRO dokáže Facebook predať jedno kliknutie na reklamu zameranú na menšie mestečko vo Veľkej Británii približne za 26 pencí. Ak sa ale zacielenie zúži len na centrum mesta a nezadaných homosexuálnych mužov vo veku od 18 do 21 rokov so záujmom o nočné kluby, cena jedného kliknutia stúpne na 71 pencí. Informoval portál etrend.sk.
Sociálna sieť pre reklamu využíva súkromné údaje anonymizovane, čo jej umožňuje ponúkať reklamu na základe akýchkoľvek dát v jej databáze. Súkromie cieľovej skupiny pritom priamo nenarušuje, pretože meno používateľa sa s jeho záujmami nedá cez reklamu spojiť. Na druhej strane inzercia môže napríklad cieliť na mladé ženy, ponúknuť im ďalšiu službu vyžadujúcu registráciu pomocou e-mailovej adresy a mena. Výsledkom môže byť zoznam samostatne žijúcich dievčat v danej oblasti, ktorý by ich mohol vystaviť osobnému riziku či ďalšej reklamnej kampani.
Podstatou problému nie je ani tak zásah do súkromia, ako nevedomosť užívateľa, v akom rozsahu sa deje. Svedčí o tom aj aféra okolo aplikácie Girls Around Me (Dievčatá okolo mňa) pre iPhone. Na telefóne zobrazila polohu dievčat v okolí používateľa spolu s fotografiou a profilom na Facebooku. Kombinovala najmä údaje z aplikácie Foursquare, ktorá umožňuje používateľom označiť svoju polohu a dáta z Facebooku.
Údaje získavala z verejne dostupných záznamov, ktoré ľudia dobrovoľne zverejnili na rôznych sociálnych sieťach. Po nedávnej sérii článkov však Foursquare odrezala prístup k svojim dátam a nakoniec ju Apple stiahol z ponuky aplikácií. Pritom jediné, čo spravila, bolo, že verejné údaje spájala a dávala do kontextu.
Bežný používateľ by sa mal preto zamyslieť nad zdieľaním svojho súkromia a správne sa rozhodnúť, aké informácie o sebe v systéme hromadí. Cesty, ktorými ich môžu tretie strany využiť, sú totiž naozaj rôznorodé.