BRATISLAVA - Rodičia kladú na svoje deti zbytočne vysoké nároky a často ich nútia k nástupu do školy, aj keď na to ešte nie sú zrelé. Pre TASR to uviedla psychologička Jana Porubcová.
Z 57.213 detí zapísaných v školskom roku 2011/2012 do prvého ročníka sa o ročnom odklade rozhodlo v 4870 prípadoch. Pripravenosť či zrelosť detí na začiatok školy dokážu odhaliť špeciálne testy v psychologicko-pedagogických poradniach. Tie môžu ukázať, že dieťa nie je na nástup do školy zrelé, aj keď dosiahlo vek šesť rokov. Posledné slovo však má aj v tomto prípade rodič. Psychologička upozorňuje, že ak takéto dieťa predsa nastúpi do školy, môže byť traumatizované, lebo nemusí udržať krok so spolužiakmi. "Ja úplne stojím na strane odkladu, lebo to dieťa, pokiaľ nie je nejako výnimočné, talentované, nič nestratí, predĺži si detstvo a tá škola ho nijakým spôsobom neminie," povedala Porubcová. Naopak, ak je dieťa veľmi vyspelé, napriek tomu, že vek šesť rokov dosiahne až v priebehu prvého ročníka, tak ho do školy podľa psychologičky treba dať.
V prípade, ak by rodič dieťa do školy nezapísal, keď dosiahlo šesť rokov a nejaví žiadne známky nezrelosti, mohli by mu hroziť aj určité sankcie.
Porubcová kritizuje, že moderným rodičom už pri výbere škôlky často záleží viac na jej vzdelávacích možnostiach než na prístupe, ktorý pri predškolskej výchove volí učiteľ. "V súčasnosti je, bohužiaľ, vymyslený trend, že už škôlky začínajú vzdelávať. Tá škôlka je na to, aby sa deti adaptovali do kolektívu a učili sa nejakému spoločenskému správaniu," tvrdí psychologička. V dôsledku toho sú niektoré deti už v škôlke frustrované či zakomplexované. "Sú neurotické, lebo robia len to, čo im prikážu ich rodičia," dodala odborníčka.
Pre deti vo veku štyri až päť rokov nie je prirodzené nadobúdať poznatky vyučovacou formou, ale hrou. Psychologička tiež pripomína, že vo veku, keď dieťa nastupuje do školy, sa vie sústrediť iba 10 minút. Preto musí byť pedagóg veľmi kreatívny, aby jeho pozornosť dokázal udržať celú vyučovaciu hodinu, ktorá trvá 45 minút.