BRATISLAVA - Rómski školáci sa v škole cítia lepšie ako ich nerómski spolužiaci. Spokojní sú aj so svojimi známkami či bystrosťou a v škole zažívajú viac zábavy.
Vysvetlení, prečo sú rómski školáci spokojnejší, je podľa odborníkov viacero. "Na žiakov s horším prospechom sú kladené nižšie nároky a tým pádom nie sú toľko stresovaní školským prostredím a zažívajú v škole možno viac zábavy ako učenia," uviedla jedna z riešiteliek projektu Jurina Rusnáková zo Slovenskej akadémie vied (SAV).
David Kostlán zo SAV vysvetlil, že ak žiakovi nemá kto dohovoriť za zlé známky, prípadne ho pokarhať, školák sa cíti spokojne. "Neprežíva stres zo známok."
Výskum nepotvrdil predpoklad, že škola je miestom, kde rómski žiaci zažívajú pocity menejcennosti. Naopak, najmä rómski chlapci prejavili významne vyššiu spokojnosť so svojím vzhľadom, bystrosťou a tým, ako ich oceňujú druhí.
Väčšina rómskych školákov uviedla, že je na svoj pôvod hrdá, zároveň nie je pre nich národnosť dôležitá. "Som hrdý na to, že som Cigáň...ako to povedať: Každý Róm je iný. Nie je možné zovšeobecňovať," povedal podľa sociológov Ondrej z mesta Krásne.
Sociologička Zuzana Kusá upozornila na fakt, že bez ohľadu na etnickú príslušnosť je v škole viac spokojnejší trojkár a štvorkár než jednotkár a dvojkár.
Výskum tiež zistil, že na školské výsledky žiakov nevplýva ani tak etnicita ako vzdelanie ich rodičov. Rómski školáci podľa sociológov opúšťajú školu predčasne najmä pre hmotnú núdzu v rodine.
Projekt Etnické rozdiely vo vzdelávaní a nerovnaké vyhliadky mestskej mládeže v rozšírenej Európe (EDUMIGROM) skúmal podobnosti a rozdiely vo vzdelávaní Rómov v nových členských štátoch a druhej generácie prisťahovalcov v starých členských štátoch EÚ. Koordinátorom EDUMIGROM bola Stredoeurópska univerzita v Budapešti. Na riešení sa podieľali výskumníci z deviatich krajín.