BRATISLAVA/VARŠAVA - Okolnosti a príčiny katastrofy poľského špeciálu Tu-154 v Smolensku, ktorých je údajne 72, obsahuje správa ruskej strany, Medzinárodnej leteckej komisie (MAK). Správa obsahuje aj ďalších sedem odporúčaní, ako sa takýmto tragédiám vyhnúť. Informoval o tom denník Gazeta Wyborcza, podľa ktorého autori správy pripisujú hlavnú vinu Poľsku.
Ako uviedol denník, z konštrukcie takýchto správ vyplýva, že poukazuje na rozhodujúcu bezprostrednú príčinu havárie (hoci jej popis nie je zahrnutý v jednej vete.) Celá správa má 210 strán. Podľa nemenovanej osoby blízkej vyšetrovaniu hlavná vina padá na poľskú stranu a jej pilotov.
Rusi sa podľa správy na havárii nepodieľali, čiže napríklad kontrolná veža podľa nich postupovala správne. Dokument obsahuje aj hodnotenie činnosti posádky a pozemnej obsluhy letiska. Ako uviedol podpredseda MAK Oleg Jermolov, podieľali sa na ňom psychológovia, odborníci v oblasti letectva a riadenia letovej prevádzky.
A ani slovo k tejto téme naviac, konštatuje denník. Šéf poľského rezortu vnútra George Miller pre rádio TOK FM potvrdil, že návrh záverečnej správy je už v Poľsku, komisia pre zisťovanie príčin leteckých nehôd by ju mala dostať už dnes. Miller reagoval aj na médiá, ktoré už priniesli informácie o ruskom návrhu správy, ktorý poukázal na vinu pilotov.
"Niektorí ľudia už vedeli, kto bol na vine, niekoľko dní po 10. apríli, v tejto súvislosti ma už neprekvapujú, bohužiaľ som si na to musel zvyknúť," dodal. Súčasne odhadol, že konečná verzia správy bude hotová na prelome rokov. Miller sa vyjadril aj k práci poľských expertov, ktorí analyzujú záznamy čiernej skrinky.
Jedna z expertných skupín už poslala výsledky svojho skúmania, druhá ešte pracuje. Zdôraznil však, že výsledok "rozhodne nie je žiadnou revolučnou novinkou." Poľsko má teraz 60 dní, aby sformulovalo pripomienky alebo námietky k dokumentu. Samotný premiér Donald Tusk označil úlohu za "veľmi vážnu."