Pondelok23. december 2024, meniny má Nadežda, Naďa, zajtra Adam, Eva

Čierne skrinky Tu-154: Otázniky a pochybnosti zostávajú

Havarované lietadlo
Havarované lietadlo

BRATISLAVA/VARŠAVA - Z prepisov čiernych skriniek poľského Tu-154 podľa Jarosława Kaczyńského „nič nevyplýva“, takže ich zverejnenie znamená len veľký otáznik a celá záležitosť zostáva naďalej „celkom neobjasnená“.

„Prečítal som si prepis dnes v noci a tak naozaj z neho nič nevyplýva. Vyplýva len to, že na samom konci sa muselo niečo stať, lebo komunikácia bola jednoznačná a neprijímalo sa žiadne rozhodnutie, alebo nebolo možné prijať rozhodnutie, ktoré by to lietadlo zachránilo,“ povedal pre rozhlasovú stanicu RMF FM líder strany Právo a spravodlivosť (PiS) a kandidát na prezidenta. „ Hovorím o tých momentoch, kde už boli veľmi výrazné varovania a žiadny postup, ktorý by zmenil situáciu,“ upresnil Kaczyński.

Stále nezodpovedanou zostáva podľa Kaczyńského otázka, prečo sa posádka rozhodla pre pristátie v tak nepriaznivých podmienkach. Označil ju nielen za pragmatickú, ale aj dokonca trestnoprávnu. Zverejnenie prepisov však považuje za správne.

Publikovanie prepisov nerozptýlilo žiadne pochybnosti, tvrdí hovorca klubu PiS Mariusz Błaszczak. Napadol tiež spôsob, keď sa rodiny obetí dozvedeli o posledných chvíľach svojich najbližších z internetu. Rodinám obetí, osobitne pilotov, podľa neho mali poskytnúť prepisy z čiernej skrinky skôr.

Nezodpovedaných otázok zostáva množstvo, týkajú sa prakticky všetkého, tvrdí europoslanec za PiS. „Chcel by som vedieť, prečo sa niekoľko týždňov uvádzal celkom iný čas havárie prezidentského lietadla. Určite zaujímavé je to, čo sa dialo medzi uvádzanou hodinou a skutočnou hodinou tragédie pri Smolensku,“ uviedol europoslanec za PiS Paweł Kowal. Rovnako si položil otázku, prečo sa čierne skrinky, ako dôkazový materiál v celku, stále nevrátili do Poľska.

Poľské médiá priniesli aj reakcie odborníkov. Príčinou havárie mohol byť rádiovýškomer, uviedol to po analýze prepisu rozhovorov bývalý šéf UOP Gromosław Czempiński. Pripomenul, že piloti nastavili rádiovýškomer na 100 metrov. Ako vyplýva z prepisu, pred pokusom o pristátie predpokladali, že v prípade neúspechu by práve v tejto výške prerušili pokus o pristátie a odišli na druhý okruh.

Generál nechcel hodnotiť, či došlo k omylu na strane posádky. Povedal len, že postupy porušili už vo chvíli, keď sa rozhodli pokúsiť o pristátie. „Po prijatí správy (od poľskej posádky Jaku-40, ktorý pristál predtým), že viditeľnosť je 400 metrov a výška oblačnosti nie je viac ako 40 metrov, nemali zvažovať pokus o pristátie a to je zásadný problém,“ zdôraznil. Ako dodal, ak si piloti stanovili dosiahnutie výšky 100 metrov, nemali ísť nižšie. „Vo výške 80 metrov druhý pilot hovorí "odchádzame" a napriek tomu neprestali, a v tej chvíli mali zdvihnúť lietadlo,“ uviedol.

Keď počuli príkaz z veže: "Horizont 101" (lietadlo bolo vo výške 50 m), bolo už príliš neskoro. Tvar terénu im nedával šancu, aby vyviedli lietadlo, mali príliš málo času. Ako uviedol k úlohe veliteľa letectva generála Blasika (ktorý bol v kabíne), zverejnené materiály ukazujú, že čítal tzv. check list, čiže plnil požiadavky druhého pilota. „Chcel im pomôcť, s takýmto lietadlom a v takých podmienkach je potrebné robiť veľa činností. Druhý pilot mohol v tom čase robiť niečo iné,“ dodal.

Záznam neobsahuje nič prekvapujúce, vysvetliť okolnosti katastrofy môže komisia, ktorá má aj ďalšie údaje, tvrdí kapitán dopravných lietadiel Dariusz Sobczynski. „Záznam neobsahuje nič prekvapujúce. Piloti vykonávali správne priblíženie, posádka bola pokojná,“ skonštatoval Sobczynski. Po prečítaní prepisu Sobczynski povedal, že aj keď neexistujú žiadne priame pokyny od veliteľa vzdušných síl generála Blasika, samotná jeho prítomnosť v kabíne zrejme mala vplyv na posádku.

„Slovný tlak nebol, ale nech nikto netvrdí, že prítomnosť nadriadeného nevyvoláva chuť ukázať sa. Keď sa blížime na pristátie v extrémne ťažkých podmienkach, taká prítomnosť na jednej strane rozptyľuje, na druhej strane nepriamo vplýva na dokončenie úlohy,“ uviedol. Faktorov, ktoré podľa neho viedli k pokusu o pristátie vo veľmi ťažkých podmienkach, tam bolo viac. "Prítomnosť veliteľa v kabíne, vedomie, aká osoba je na palube, význam udalosti a počasie," uviedol.

Opakujem. To pristátie nemalo byť. Môžeme sa vždy priblížiť, len nemôžeme prekročiť výšku rozhodnutia (100 m). Neviem, prečo pristátie neprerušili a neurobili druhý okruh, hoci to navrhol druhý pilot“, dodal Sobczynski. Súčasne vyjadril počudovanie nad tým, že posádka neprerušila približovanie aj napriek výstražným zvukovým signálom systému TAWS. „Keď nevidno zem a systém varuje pred nárazom, treba okamžite odísť, nepremýšľať nad tým,“ dodal.

"Publikovanie rozhovorov je malou časťou, len na ich základe nemožno odhaliť priebeh letu." „Mali by sme počkať na závery komisie, v ktorej pracujú profesionáli, disponujú technickými a operačnými údajmi, informáciami o počasí,“ dodal. Spoločenský tlak spôsobil zverejnenie záznamov, ale to nás nepriblíži k vysvetleniu. Len zvýši akékoľvek interpretácie, pretože text možno interpretovať mnohými spôsobmi. Nemali by sme diskutovať, nechajme to vysvetliť odborníkom, vyzval.

Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu