Miesto leteckého nešťastia pri Smolensku (Zdroj: SITA)
BRATISLSVA/VARŠAVA - Za pristávanie pri dohladnosti nižšej ako 500 metrov by kapitánovi hrozil prokurátor, píše poľská tlač mesiac po havárii prezidentského špeciálu. Kapitán Arkadiusz Protasiuk († 36), veliteľ posádky Tu-154 letiaceho do Smolenska, nemal oprávnenie na pristátie v takých zlých podmienkach, aké panovali 10. apríla v Smolensku, píše dnešné vydanie denníka Rzeczpospolita.
Informáciu denníku potvrdil šéf výcviku poľského letectva generál Anatol Czaban. Denník cituje aj ďalších oslovených, podľa ktorých pilot alebo nedostal presné informácie od ruského dispečera, že viditeľnosť je menšia ako 500 metrov, alebo im nechcel rozumieť. Aj keby sa mu podarilo pristáť, hrozil by mu disciplinárny trest alebo dokonca trestné stíhanie za to, že vystavil cestujúcich riziku, píše denník. Ako skonštatoval, pristáť mohol v piatich prísne vymedzených prípadoch:
1. S použitím ILS (Instrument landing system): výška základne oblačnosti (mrakov) 60 m dohľadnosť 800 m (Tu-154 malo ILS, letisko v Smolensku nie)
2. So systémom PAR (Precision aproach radar - Presný približovací radar) a 2 NDB (Všesmerový maják - systém navádzania pozemnými vysielačmi): výška mrakov 100 metrov, dohľadnosť 1200 metrov
3. S použitím PAR, výška základne oblačnosti 120 m, dohladnosť 1500 m
4.Systém priblíženia 2 NDB: výška základne oblačnosti 120 m, dohladnosť 1800 m
5. Systém priblíženia 1 NDB: výška základne oblačnosti 250 m, dohladnosť 4000 m
10. apríla na letisku v Smolensku bola dohladnosť na letisku okolo 350 metrov. Denník cituje aj kapitána Gryegorya Pietruczuka z 36. Špeciálneho dopravného leteckého pluku. Ten zdôrazňuje, že pilot mal právo uskutočniť pokus o pristátie, aby zistil, aké sú podmienky. Za potrebné však považuje počkať na konečné výsledky vyšetrovania havárie. Až potom bude možné určiť, či kapitán Protasiuk porušil predpisy.
1. S použitím ILS (Instrument landing system): výška základne oblačnosti (mrakov) 60 m dohľadnosť 800 m (Tu-154 malo ILS, letisko v Smolensku nie)
2. So systémom PAR (Precision aproach radar - Presný približovací radar) a 2 NDB (Všesmerový maják - systém navádzania pozemnými vysielačmi): výška mrakov 100 metrov, dohľadnosť 1200 metrov
3. S použitím PAR, výška základne oblačnosti 120 m, dohladnosť 1500 m
4.Systém priblíženia 2 NDB: výška základne oblačnosti 120 m, dohladnosť 1800 m
5. Systém priblíženia 1 NDB: výška základne oblačnosti 250 m, dohladnosť 4000 m
10. apríla na letisku v Smolensku bola dohladnosť na letisku okolo 350 metrov. Denník cituje aj kapitána Gryegorya Pietruczuka z 36. Špeciálneho dopravného leteckého pluku. Ten zdôrazňuje, že pilot mal právo uskutočniť pokus o pristátie, aby zistil, aké sú podmienky. Za potrebné však považuje počkať na konečné výsledky vyšetrovania havárie. Až potom bude možné určiť, či kapitán Protasiuk porušil predpisy.