Letecká tragédia v Smolensku
BRATISLAVA/VARŠAVA – Priebeh udalostí na letisku v Smolensku poukazuje skôr na vážne poškodenie prezidentského Tu-154, ako na chybu posádky. Informuje o tom poľský Nasz Dziennik. Odvoláva sa pritom na výpovede pilotov, ktorí lietajú práve na tomto type lietadla.
Piloti sú podľa denníka pobúrení tvrdeniami, podľa ktorých by mala byť príčinou katastrofy prezidentského Tupoleva chyba kapitána Arkadiusza Protasiuka. Rozhodli sa prehovoriť po tom, čo premiér Donald Tusk verejne vylúčil možnosť pochybenia pri oprave lietadla v ruskej Samare. Piloti rovnako ťažko nesú skutočnosť, podobne ako ostatné rodiny obetí tragédie, že na pohreb kapitána lietadla v Grodzisku Mazowieckom neprišiel žiadny člen vlády, čo označujú za hanebný precedens v histórii letectva.
To, čo sa dialo v poslednej etape letu, nebolo podľa nich priblížením sa na pristátie, ale dôsledkom toho, čo sa stalo už skôr. „To, čo sa dialo s lietadlom od výšky okolo 200 metrov nie je normálne a vyzerá to, akoby stratili nad strojom kontrolu. Ak by sa tak stalo, katastrofa sa nedala odvrátiť,“ cituje denník pilotov.
Podľa ich názoru stopy na zemi poukazujú na to, že lietadlo nad zemou zachytilo strom. Chýbajú však informácie o tom, či už skôr nemal problémy s riadením. Podľa pilotov možno predpokladať, že posádka vedela, v akej výške letí, dokonca bola na to upozornená, nakoľko čierna skrinka podľa neoficiálnych informácií zaregistrovala zvuk alarmu, ktorý znel v kabíne vyše 30 sekúnd. Pravdepodobne však nemohli reagovať. Posádka podľa nich „určite robila všetko, aby zachránila životy sebe aj ľudom na palube, ale s neovládateľným lietadlom nemohli nič zmeniť,“ cituje Nasz Dzennik pilotov.
Piloti upozorňujú aj na ďalšie pochybnosti, ktoré sa objavujú v súvislosti s tragédiou v Smolensku. Z analýz doterajších katastrof Tupolevov okrem iného vyplýva, že mnohé z nich boli dôsledkom poruchy druhého motora, ktorý následne zničil hydrauliku riadenia lietadla, píše Nasz Dziennik.
To, čo sa dialo v poslednej etape letu, nebolo podľa nich priblížením sa na pristátie, ale dôsledkom toho, čo sa stalo už skôr. „To, čo sa dialo s lietadlom od výšky okolo 200 metrov nie je normálne a vyzerá to, akoby stratili nad strojom kontrolu. Ak by sa tak stalo, katastrofa sa nedala odvrátiť,“ cituje denník pilotov.
Podľa ich názoru stopy na zemi poukazujú na to, že lietadlo nad zemou zachytilo strom. Chýbajú však informácie o tom, či už skôr nemal problémy s riadením. Podľa pilotov možno predpokladať, že posádka vedela, v akej výške letí, dokonca bola na to upozornená, nakoľko čierna skrinka podľa neoficiálnych informácií zaregistrovala zvuk alarmu, ktorý znel v kabíne vyše 30 sekúnd. Pravdepodobne však nemohli reagovať. Posádka podľa nich „určite robila všetko, aby zachránila životy sebe aj ľudom na palube, ale s neovládateľným lietadlom nemohli nič zmeniť,“ cituje Nasz Dzennik pilotov.
Piloti upozorňujú aj na ďalšie pochybnosti, ktoré sa objavujú v súvislosti s tragédiou v Smolensku. Z analýz doterajších katastrof Tupolevov okrem iného vyplýva, že mnohé z nich boli dôsledkom poruchy druhého motora, ktorý následne zničil hydrauliku riadenia lietadla, píše Nasz Dziennik.