BRATISLAVA/VARŠAVA – Poľský prezidentský špeciál Tu-154M sa mohol snažiť uniknúť kolízii s ruským vojenským Iľjušinom-76 a dostať sa do turbulencie spôsobenej jeho preletom, píše na svojom webe poľský Nasz Dziennik. Podľa neho ide o jednu z ďalších vyšetrovacích verzií.
Tá by vysvetľovala, prečo sa kapitán poľského lietadla náhle rozhodol pre dramatické zníženie výšky letu. Pilot sa tak mohol snažiť uniknúť kolízii s ruským lietadlom, ktoré sa ocitlo nad prezidentským Tupolevom. Kapitánovi sa podarilo dostať stroj z turbulencií a zložitý manéver by sa mu podaril, keby nebolo stromov, píše denník.
Nová hypotéza, ktorá predpokladá kolíziu s ruským lietadlom sa objavila po tvrdeniach, že ku katastrofe mohlo dôjsť v inom čase, ako sa pôvodne tvrdilo, a to údajne o niekoľko minút skôr. Prokuratúra priznala, že doteraz nemôže potvrdiť oficiálny čas nehody. Čas pokusu o pristátie nie je presne známy, malo to byť od 15 do 30 minút pred haváriou Tu-154, ktorou je čas 8:56, pripomína denník. Podľa neho sa objavili aj informácie o opakovaných priblíženiach sa Iljušina na pristátie, o ktorých hovoria svedkovia.
Denník sa preto zaoberá otázkou, či počas jedného z pokusov mohlo dôjsť k nebezpečnému priblíženiu sa oboch lietadiel. Postup na priblíženie sa krúžiacich lietadiel sa riadi prísnymi procedúrami, ktoré musia piloti dodržiavať. Plnú zodpovednosť za poradie pri pristávaní nesie letová kontrola, cituje denník Ryszarda Drozdowicza zo štetínskej Polytechniky.
Ten súčasne pripúšťa, že v situácii, keď niekoľko lietadiel čaká na pristátie, môže dôjsť ku kolíznej situácii. Sú to však mimoriadne situácie, keď napríklad posádka nemá očný kontakt, radar, je mimoriadne zlé počasie, nulová viditeľnosť v noci alebo hmla. „Vtedy sa prijímajú mimoriadne opatrenia, napríklad sa prikazuje zmena kurzu a výšky alebo pristátie lietadla, ktoré to môže urobiť okamžite,“ uviedol. Príčina havárie však bola podľa neho iná.
Ďalší oslovený expert Grzegorz Hołdanowicz tvrdí, že spomínaná situácia mohla nastať, samozrejme za predpokladu, že lietadlá sa stretli vo vzduchu v rovnakom čase. K priblíženiu by však muselo dôjsť v rovnakej minúte. Overiť túto hypotézu môžu podľa expertov len záznamy z čiernych skriniek Tupoleva a záznam komunikácie ruského Iľjušina s kontrolnou vežou. Poľský vojenský prokurátor podľa denníka zatiaľ nevie, či došlo k vypočutiu posádky ruského lietadla, predpokladá však, že k pravdepodobne nemu dôjde.
Iľjušin Il-76 je transportné lietadlo zo začiatku 70. rokov s nosnosťou 47 - 52 ton a rozpätím 50 metrov.