ERNANDO DE NORONHA/RECIFE - Brazílske námorníctvo v pondelok našlo chvostovú plochu z lietadla, ktoré sa minulý týždeň zrútilo do Atlantického oceánu počas letu z Ria de Janeiro do Paríža.
Nález je považovaný za dôležitý, keďže môže uľahčiť pátranie po takzvaných čiernych skrinkách, ktoré boli umiestnené v zadnej časti lietadla. Záznamové zariadenia, ktoré môžu odhaliť príčinu katastrofy, pravdepodobne ležia na morskom dne v oblasti, kde hĺbka dosahuje 6000 metrov. Okrem viacerých trosiek lietadla cez víkend vylovili z mora 16 ľudských tiel, ktoré by mali v utorok ráno odovzdať na brazílskom ostrove Fernando de Noronha.
Ako informoval kapitán Guicemar Tabosa, mŕtvych odtiaľ letecky dopravia do mesta Recife na pevnine, kde ich budú identifikovať pomocou zubných záznamov a vzoriek DNA od príbuzných. Tabosa predtým bez vysvetlenia oznámil, že francúzska vojenská loď odovzdala Brazílčanom o jedno telo menej, ako predpokladali. Pôvodne zverejnený počet preto armáda znížila. V oblasti ležiacej okolo 640 kilometrov severovýchodne od ostrova Fernando de Noronha však našli v pondelok ďalších osem tiel, čím celkový počet dosiahol 24.
Predpokladá sa, že nehodu francúzskeho stroja typu Airbus A330 neprežil nikto z 228 osôb na palube. Brazílsky prezident Luiz Inácio Lula da Silva v pondelkovom rozhlasovom príhovore povedal, že jeho krajina robí všetko preto, aby našla všetky obete nešťastia. Zmiznutie letu Air France číslo 447 nad oceánom je považované za najhoršiu leteckú katastrofu od roku 2001 a v 75-ročnej histórii francúzskych aerolínii nemá obdobu. Letoví dispečeri nezaznamenali núdzové volanie posádky, lietadlo však vyslalo automatické správy o zlyhaní rôznych systémov.
Tie vyvolávajú špekulácie o poruche zariadenia známeho ako Pitotova trubica, ktoré slúži na meranie okamžitej rýchlosti lietadla pomocou dynamického tlaku vzduchu. Piloti tak mohli letieť cez oblasť silných búrok bez toho, aby poznali rýchlosť. Ako povedal cez víkend francúzsky minister dopravy Dominique Bussereau, haváriu mohli spôsobiť oba krajné stavy.
"Príliš nízka rýchlosť, ktorá môže spôsobiť odtrhnutie prúdu (vzduchu), alebo príliš vysoká rýchlosť, ktorá môže viesť k roztrhnutiu lietadla, keď sa priblížilo k rýchlosti zvuku, keďže vonkajší plášť nie je navrhnutý tak, aby vydržal takú rýchlosť," uviedol pre francúzsky rozhlas.