Čakajúci pozostalí na letisku
PARÍŽ/ RIO JANEIRO - Pátranie po Airbuse leteckej spoločnosti Air France pokračuje zatiaľ bezvýsledne. Podľa spločnosti sa lietadlo mohlo zrútiť približne v polovici vzdialenosti medzi pobrežím Brazílie a Afriky. Pilot lietadla brazílskej spoločnosti TAM si v noci na pondelok na trase z Paríža do Ria de Janeiro na hladine Atlantiku všimol oranžovo sfarbené body. Mohli to byť kusy horiaceho lietadla.
Príčiny havárie nie sú známe, podľa AFP po štvrtej hodine rannej SELČ posádka lietadla informovala o elektrickom skrate po tom, čo preletela búrkovou oblasťou a dostala sa do prudkej turbulencie. Volanie v núdzi však nevyslala, poznamenal letecký analytik Chris Yates.
Brazílsky odborník na leteckú bezpečnosť Gustavo Ferreira vypočítal, že lietadlo "sa nachádza maximálne 300 kilometrov východne od súostrovia Fernando de Noronha smerom k (africkému) Dakare". Zdôraznil, že v tej oblasti nie je more osobitne chladné a že je nádej nájsť živých, ak by sa pilotom podarilo pristáť na hladine. Označil to však za "málo pravdepodobné".
Generálny riaditeľ Air France Pierre-Henry Gourgeon povedal, že oblasť zmiznutia lietadla sa podarilo určiť s presnosťou niekoľkých desiatok námorných míľ, pričom jedna námorná míľa zodpovedá 1,85 kilometru. Dodal, že lietadlo bolo vybavené "bójami schopnými vysielať signál niekoľko dní".
Brazílske letectvo po stratenom lietadle pátra pri súostroví Fernando de Noronha. V jeho blízkosti približne 300 kilometrov od prístavného mesta Natal v severovýchodnom cípe Brazílie zmizol francúzsky stroj z radarov. Pátrať po zmiznutom stroji sa podľa AFP vydali aj francúzske prieskumné lietadlá, ktoré boli v Maroku.
Stroj odletel z Ria de Janeiro v nedeľu o polnoci SEČ a mal pristáť na parížskom letisku Charlesa de Gaullea-Roissy v 11:15 SEČ. Podľa agentúry Reuters brazílske letectvo stratilo radarový kontakt s lietadlom okolo pol štvrtej SEČ.
Na palube Airbusu A330 bolo podľa agentúry AFP 216 cestujúcich a 12-členná posádka - traja piloti a deväť členov obsluhy. Medzi cestujúcimi bolo podľa Air France 126 mužov, 82 žien, sedem detí a jedno nemluvňa. Podľa francúzskeho ministerstva bolo na palube 73 Francúzov, 58 Brazílčanov, 26 Nemcov, deväť Číňanov, deväť Talianov, šesť Švajčiarov, päť Libanončanov, päť Britov, štyria Maďari, traja Íri, traja Nóri, traja Slováci, dvaja Španieli, dvaja Maročania, dvaja Poliaci a dvaja Američania. Po jednom občanovi mali v lietadle údajne Juhoafrická republika, Argentína, Rakúsko, Belgicko, Gambia, Island, Filipíny, Rumunsko, Rusko, Turecko, Kanada, Estónsko, Holandsko, Švédsko, Dánsko a Chorvátsko.
Lietadlá Airbus-300 sú považované za jedny z najspoľahlivejších. Nemenovaný technický expert tvrdí, že v prípade ich havárie býva príčinou zvyčajne chyba pilota. Vedenie Air France ale zdôraznilo, že išlo o "veľmi skúseného pilota s 11.000 letovými hodinami".
Air France uviedla, že prístroje okolo 4:00 SEČ ukázali, že v lietadle došlo ku skratu. Predpokladá sa, že stroj mohol zasiahnuť blesk, podľa odborníkov má však lietadlo niekoľko záložných zdrojov, takže zrejme zlyhalo ešte niečo iné a príčin havárie mohlo byť niekoľko.
Dvojmotorový diaľkový Airbus 330-200 má dolet 12.500 kilometrov. V súčasnosti je v prevádzke po celom svete 341 týchto strojov, do prevádzky ich uviedli v roku 1998. Vedenie Air France uviedlo, že posledná technická kontrola zmiznutého lietadla, vyrobeného v roku 2005, neukázala závadu.
Ak sa ukáže, že haváriu skutočne nikto neprežil, zapíše sa pondelkové letecké nešťastie ako najväčšie od roku 2001.
Brazílsky odborník na leteckú bezpečnosť Gustavo Ferreira vypočítal, že lietadlo "sa nachádza maximálne 300 kilometrov východne od súostrovia Fernando de Noronha smerom k (africkému) Dakare". Zdôraznil, že v tej oblasti nie je more osobitne chladné a že je nádej nájsť živých, ak by sa pilotom podarilo pristáť na hladine. Označil to však za "málo pravdepodobné".
Generálny riaditeľ Air France Pierre-Henry Gourgeon povedal, že oblasť zmiznutia lietadla sa podarilo určiť s presnosťou niekoľkých desiatok námorných míľ, pričom jedna námorná míľa zodpovedá 1,85 kilometru. Dodal, že lietadlo bolo vybavené "bójami schopnými vysielať signál niekoľko dní".
Brazílske letectvo po stratenom lietadle pátra pri súostroví Fernando de Noronha. V jeho blízkosti približne 300 kilometrov od prístavného mesta Natal v severovýchodnom cípe Brazílie zmizol francúzsky stroj z radarov. Pátrať po zmiznutom stroji sa podľa AFP vydali aj francúzske prieskumné lietadlá, ktoré boli v Maroku.
Stroj odletel z Ria de Janeiro v nedeľu o polnoci SEČ a mal pristáť na parížskom letisku Charlesa de Gaullea-Roissy v 11:15 SEČ. Podľa agentúry Reuters brazílske letectvo stratilo radarový kontakt s lietadlom okolo pol štvrtej SEČ.
Na palube Airbusu A330 bolo podľa agentúry AFP 216 cestujúcich a 12-členná posádka - traja piloti a deväť členov obsluhy. Medzi cestujúcimi bolo podľa Air France 126 mužov, 82 žien, sedem detí a jedno nemluvňa. Podľa francúzskeho ministerstva bolo na palube 73 Francúzov, 58 Brazílčanov, 26 Nemcov, deväť Číňanov, deväť Talianov, šesť Švajčiarov, päť Libanončanov, päť Britov, štyria Maďari, traja Íri, traja Nóri, traja Slováci, dvaja Španieli, dvaja Maročania, dvaja Poliaci a dvaja Američania. Po jednom občanovi mali v lietadle údajne Juhoafrická republika, Argentína, Rakúsko, Belgicko, Gambia, Island, Filipíny, Rumunsko, Rusko, Turecko, Kanada, Estónsko, Holandsko, Švédsko, Dánsko a Chorvátsko.
Lietadlá Airbus-300 sú považované za jedny z najspoľahlivejších. Nemenovaný technický expert tvrdí, že v prípade ich havárie býva príčinou zvyčajne chyba pilota. Vedenie Air France ale zdôraznilo, že išlo o "veľmi skúseného pilota s 11.000 letovými hodinami".
Air France uviedla, že prístroje okolo 4:00 SEČ ukázali, že v lietadle došlo ku skratu. Predpokladá sa, že stroj mohol zasiahnuť blesk, podľa odborníkov má však lietadlo niekoľko záložných zdrojov, takže zrejme zlyhalo ešte niečo iné a príčin havárie mohlo byť niekoľko.
Dvojmotorový diaľkový Airbus 330-200 má dolet 12.500 kilometrov. V súčasnosti je v prevádzke po celom svete 341 týchto strojov, do prevádzky ich uviedli v roku 1998. Vedenie Air France uviedlo, že posledná technická kontrola zmiznutého lietadla, vyrobeného v roku 2005, neukázala závadu.
Ak sa ukáže, že haváriu skutočne nikto neprežil, zapíše sa pondelkové letecké nešťastie ako najväčšie od roku 2001.