PRAHA - České ministerstvo školstva poverilo učiteľov základných škôl, aby spočítali, koľko majú v triedach rómskych žiakov.
Výskum, o ktorom informoval denník Lidové noviny, by mal priniesť aj odpovede na otázky, koľko rómskych detí nastúpilo do školy neskôr, koľko z nich navštevovalo prípravnú triedu, koľko majú zmeškaných hodín, alebo či opakovali ročník a či základnú školskú dochádzku dokončili.
Podľa ministerstva dotazník nemá rasistický podtext, ale zmapovaním stavu chce tejto skupine detí pomôcť. Takýto zber dát, ktorý má pomôcť odhaliť diskrimináciu, umožňuje európska smernica.
"Potrebujeme vedieť, či sú skupiny týchto detí u nás segregované a socio-kultúrne znevýhodnené," citoval denník námestníčku ministra školstva Kláru Laurenčíkovú. Dnes žiadne štatistiky neexistujú, a to ani v prípade bývalých zvláštnych, dnes praktických škôl, ktoré navštevujú prevažne rómske deti.
Predseda rómskeho združenia Dženo Ivan Veselý na margo zberu dát na základných školách uviedol, že ho nepovažuje za problematický, zároveň však pochybuje, či sa v budúcich rokoch niečo zásadne zmení. Podľa Veselého totiž často samotní rodičia chcú, aby ich dieťa navštevovalo zvláštnu školu. Ak dieťa nie je zaradené do tzv. hlavného vzdelávacieho prúdu, má to následne vplyv na jeho ďalší osud a vývoj, konštatujú Lidové noviny.