WASHINGTON - Americkí senátori kritizujú reakciu Ústrednej spravodajskej služby (CIA) na tzv. havanský syndróm a s ním spojené zdravotné problémy jej príslušníkov. V piatok zverejnená správa senátneho výboru pre tajné služby tvrdí, že mnohí jednotlivci nedostali adekvátnu zdravotnú starostlivosť. Informuje o tom agentúra Reuters.
Prvé prípady tzv. havanského syndrómu sa objavili na Kube v roku 2016, keď sa americkí diplomati sťažovali na krvácanie z nosa, migrény a žalúdočnú nevoľnosť po tom, ako raz v noci zaznamenali veľmi prenikavé zvuky. Podobné symptómy odvtedy hlásili i diplomati a predstavitelia tajných služieb v ďalších krajinách.
archívne video
Vyšetrovanie amerických tajných služieb dospelo v marci 2023 k záveru, že je veľmi nepravdepodobné, aby bol za ťažkosti, ktoré postihli celkovo približne 1500 ľudí, zodpovedný zahraničný aktér alebo energetická zbraň.
Odtajnená správa nepriniesla nové informácie
Najnovšie odtajnená správa zmieneného senátneho výboru nepriniesla nijaké nové informácie o príčinách spomínaného syndrómu. Demokratickí i republikánski senátori v nej iba konštatujú, že neznáma povaha nezvyčajných zdravotných problémov komplikovala reakciu CIA, ktorá najprv vychádzala z predpokladu, že za ne môže "útok" spôsobujúci traumatické poranenia mozgu.
Tento predpoklad CIA sa však zmenil v dôsledku analýz, ktoré viedli vlani k vyššie uvedenému záveru tajných služieb. Predpoklad bol zároveň jedným z viacerých faktorov, ktoré ovplyvnili spôsob, akým služba poskytovala zdravotnú starostlivosť a iné služby osobám hlásiacim ťažkosti.
Ako ďalšie nepriaznivé faktory sa v správe senátneho výboru uvádzajú absencia jasnej definície zdravotných incidentov, neistota ohľadom ich pôvodu a vyvíjajúca sa organizačná štruktúra CIA, ktorá sa touto problematikou zaoberala.
CIA podľa senátorov poskytla lekársku starostlivosť v takmer "100 prípadoch". Pri mnohých jednotlivcoch však zlyhala v tom, aby táto starostlivosť bola včasná či dostatočná. Správa senátneho výboru v ďalšom zistení uvádza, že CIA síce mnohým svojím zamestnancom poskytovala aj výhody a kompenzácie, no prístup k nim nebol jednotný.