LONDÝN – Obchodné reťazce sa snažia zákazníkom uľahčiť nakupovanie v každej možnej miere. Po celom svete sa čoraz častejšie objavujú samoobslužné kasy, kde si zákazník sám naskenuje celý tovar a následne zaň aj zaplatí. Túto pomoc však začína zneužívať čoraz viac nakupujúcich.
Prieskum, ktorý uverejnil britský denník Daily Mail, uvádza, že zhruba šesť miliónov Britov využíva n kradnutie v obchodoch samoobslužné pokladne. Agentúra Ipsos zapojila do tohto prieskumu 1 099 ľudí, pričom sa vyjadrila, že "každý ôsmy nakupujúci si pri výbere produktu na obrazovke zvolí cielene lacnejšiu položku, akú v skutočnosti kupuje".
"Prípadne ešte používajú tzv. 'banánový trik', keď si položku prelepia ovocím alebo zeleninou, aby zaplatili menej."
Trestné činy a priestupky
Z prieskumu navyše vyplýva desivý poznatok, a síce, že takmer polovica opýtaných (48 percent) je názoru, že tento trik/podvod nie je trestným činom a 26 percent to nepovažuje dokonca ani za priestupok. Osem percent respondentov sa priznalo, že takto ukradli tovar do 10 libier (11,8 eur).
Len v Británii dosiahli krádeže v obchodoch rekordný počet, keď len v minulom roku bolo takmer 450-tisíc vyšetrovaných ako trestné činy. V praxi to znamená 50 trestných činov tohto typu za hodinu.
Obchodné reťazce aj maloobchodníci musia vynaložiť ďalších 700 miliónov libier na nové priemyselné kamery a iné opatrenia. Mnohí vinia z nárastu krádeží práve samoobslužné pokladne. V Británii vzrástli takmer o polovicu, no v USA sa obchodníci opäť vracajú ku klasickému personálu.
Väčšina veľkých supermarketov však víta spôsob platenia samoobslužnými pokladňami. Hovoria o zvýšení efektivity a znížení nákladov. Zákazníci sú však opačného názoru. Mnohí uviedli, že sú zo strojov frustrovaní a pri platení preferujú radšej jednanie s človekom.
Názory zákazníkov
Archie Norman, predseda predstavenstva Marks & Spencer, povedal, že veľa ľudí si myslí nasledovné: "Toto sa nenaskenovalo správne, prípadne je veľmi ťažké naskenovať nejaký druh tovaru. Nakupujem stále v tom istom supermarkete, prečo by som teda mal/mala ísť po potraviny inde? Zlé skenovanie položiek nie je moja chyba. Reťazcu nie som nič dlžný/dlžná."