BRATISLAVA - Nová generácia radarov je strašiakom pre nezodpovedných vodičov a vyhnúť sa pokute bude takmer nemožné. Začali sa totiž používať radarové systémy využívajúce umelú inteligenciu, čo značne zmení situáciu na cestách. "Super radary" sa už začali používať aj v Nemecku a pomýšľa o nich aj Rakúsko. Ministerstvo vnútra SR pripravuje novú súťaž na automatizovaný systém odhaľovania porušení cestnej premávky, no zatiaľ nie sú k tomu bližšie podrobnosti.
archívne video
V čoraz väčšom počte európskych krajín sa v súčasnosti šíri úplne nová generácia radarových zariadení. Najnovší, ktorý využíva umelú inteligenciu, bol vyvinutý v Holandsku, kde prebehli prvé testy. Následne ho začali ako pilotný projekt využívať aj nemecké mestá. Pre svoj veľký úspech sa nový „super radar“ s názvom Monocam, ktorý pracuje s umelou inteligenciou, čoskoro presadí v celej Európe, informujú noviny heute.at.
Nový radar rozpozná, ak má vodič v ruke telefón
Radar tak už nebude po novom riešiť len prekročenie rýchlosti, ale posvieti si aj na vodičov, ktorí sa plne nevenujú riadeniu. Systém funguje nepretržite, 24 hodín denne. AI rozpozná, keď má vodič v ruke mobilný telefón, tablet alebo navigačný systém a automaticky nasníma fotografiu. Tá sa potom automaticky odošle vyškolenému pracovníkovi, ktorý následne preverí, či skutočne ide o správny delikt.
Pred dvoma rokmi prebehla niekoľkomesačná pilotná prevádzka v nemeckom Trieri. Ako vtedy informovala televízna stanica SWR, systém bol testovaný aj v hustej premávke na diaľnici neďaleko Mainzu. Hoci bola veľká tabuľa upozorňujúca na kontroly, každú hodinu tu napočítali okolo 20 priestupkov.
Vláda spolkovej krajiny Porýnie-Falcko sa rozhodla trvalo nasadiť tieto radary na cesty. "Pilotný projekt dokazuje, že Monocam má preventívny účinok a je vhodný na zvýšenie bezpečnosti na cestách v Porýní-Falcku. Preto chceme byť prvou spolkovou krajinou, ktorá zavedie Monocam," povedal nemecký minister vnútra Michael Ebling.
Slovensko má mať nové radary, aké sa však nevie
Ministerstvo vnútra SR zatiaľ len pripravuje novú súťaž na automatizovaný systém odhaľovania porušení cestnej premávky. Vyhlásenie verejného obstarávania by sa podľa prekpokladov rezortu malo spustiť teraz v máji. "Účelom prípravných trhových konzultácií je oslovenie hospodárskych subjektov, ktoré sa zaoberajú dodávkou cestných rýchlomerov, analytických kamier a vytvorením IT diela s cieľom získania informácií potrebných pre nastavenie požiadaviek a podmienok pripravovaného verejného obstarávania," uviedol rezort v materiáli.
Pôvodnú súťaž na 279 stacionárnych radarov a analytických kamier na automatizované odhaľovanie niektorých dopravných priestupkov zrušili bez určenia víťaza. Aktuálny minister vnútra Matúš Šutaj Eštok (Hlas-SD) ju označil za neprehľadnú. Poukazoval tiež na stovky evidovaných námietok. Predpokladaná hodnota zákazky bola 72,7 milióna eur bez DPH. Radary sa majú financovať primárne z plánu obnovy.
Na Slovensku sa pokuta za používanie mobilných telefónov počas jazdy môže vyšplhať až na 300 eur a zákaz šoférovania na dva roky. Podľa § 139a ods. 3 písm. n) Zákona o cestnej premávke platí, že ak bola v obci prekročená rýchlosť o viac ako 70 km/h, takémuto motoristovi orgán Policajného zboru uloží pokutu vo výške 798 eur. Mimo obce musí motorista prekročiť maximálnu dovolenú rýchlosť až o viac ako 75 km/h, aby mu bola uložená v takejto výške.