BERLÍN - Odborníci z Nemeckej asociácie na výskum úrazov (UDV) uverejnili výsledky testovania kargo bicyklov a detských sedačiek na bicykle, ktoré zreteľne ukazujú na chyby, ktoré robia výrobcovia i užívatelia.
Dnes čoraz populárnejšie nákladné bicykle, tzv. kargo bicykle rodičia zvyknú používať na prepravu detí po meste na krátke vzdialenosti. Problém je pritom najmä so základnými trojkolesovými modelmi. Tieto bicykle sa relatívne ťažko ovládajú a sú veľmi náchylne k prevráteniu. „V prípade nehody neposkytujú deťom žiadnu ochranu hlavy a hornej časti tela,“ uviedla riaditeľka UDV Kirstin Zeidlerová, pre nemecké médiá.
Každé druhé dieťa nemá prilbu a každé tretie nie je správne pripútané
Výzkumy ukázali na nedostatočnú dimenzovanosť sedadiel a operadiel pri daných bicykloch na to, aby v nich mohli byť deti vozené bezpečne. Výskumníci si navyše všimli, že každé druhé dieťa na daných bicykloch nemá prilbu a každé tretie dieťa je nesprávne pripútané, respektíve nie je pripútané vôbec. To výrazne zvyšuje riziko nehody v prípade najčastejších nehôd, teda nehôd pri ktorých sa bicykel čiastočne, alebo úplne prevráti na bok bez pričinenia tretej osoby – napríklad pri nesprávnom odbočení, prejazde cez nerovnosti a podobne.
Potreba bezpečnostných pásov, a sedadiel s ochranou hlavy a krku
Aby boli deti lepšie chránené, potrebujú nielen helmy, bicykle by tiež mali mať inštalované lepšie sedadlá s ochranou hlavy a krku, účinné bezpečnostné pásy, prípade klietku/ochranný rám tak ako to majú cyklo prívesy určené na prepravu detí a osôb. Tie obvykle majú vo výbave aj bezpečnostné pásy, takže aj v prípade prevrátenia sú deti chránené pred nárazom.
Práve preto i pre čiastočne lepšiu manévrovateľnosť sú cyklo prívesy/vozíky výrazne bezpečnejším spôsobom prepravy osôb na bicykloch a to platí aj v prípade jazdy s dieťaťom so sedačkou nad zadným kolesom. Odborníci pri tomto riešení upozorňujú na zvýšenie ťažiska bicykla a zhoršenú manévrovateľnosť. Navyše deťom pri páde hrozí vplyvom vyššej výšky horší úraz. Cyklisti by preto mali dbať na správne vedenie bezpečnostných pásov u detí v sedačkách a samozrejme na ochranu hlavy dieťaťa. Platí, že nie každá sedačka umiestnená nad zadné koleso je aj bezpečná.
Zodpovednosť nie je len na cyklistoch, zmeniť by sa mala aj legislatíva
UDV vidí možnosť zlepšenia bezpečnosti týchto zariadení aj v prísnejšej legislatíve. Pri detských sedačkách na bicykle nad zadné koleso by sa mal znížiť hmotnostný limit pod 22 kilogramov (zlepšenie jazdných vlastností, zmenšenie rizika úrazu), odporúča tiež zavedenie schvalovacích skúšok pre nákladné bicykle určené na prepravu detí.
Prívesy nie sú dokonalé, majú svoje riziká
Príves na prepravu detí má svoje riziká. Najväčším je skutočnosť, že je relatívne nízko v porovnaní s bicyklom. Kým ostatní účastníci premávky cyklistu vidia, príves vidieť nemusia. UDV odporúča cyklistom prívesy vybaviť vlajočkami a osvetlením, aby boli pre vodičov motorových vozidiel a nákladných áut lepšie viditeľné – tým sa znižuje riziko hroziace napríklad pri prechádzaní cez cestu. Rodičia by si tiež mali dať záležať na výbere lepšie postavených prívesných vozíkov s dostatočne pevným rámom a adekvátnymi bezpečnostnými pásmi.