Nedeľa22. december 2024, meniny má Adela, zajtra Nadežda, Naďa

TEMU si podmaňuje svet! Čínsky gigant dal o sebe vedieť aj počas Super Bowlu, kritici varujú pred jeho praktikami

Ilustračné foto Zobraziť galériu (3)
Ilustračné foto (Zdroj: Getty Images)

PEKING – Čínska online platforma, ktorá funguje na princípe e-shopu, sa výrazne zviditeľnila už počas minulého roku, keď dala o sebe vedieť cez finále amerického futbalu. Tento rok nebol výnimkou. Reklamy počas Super Bowlu patria k najdrahším počas celého roka, no čínsky gigant je na vzostupe. Kritici však prichádzajú s varovaním.

archívne video

Pozor na online svet: Polícia upozorňuje na určité ohrozenia (Zdroj: Facebook/Polícia Slovenskej republiky)

Rok po svojom reklamnom debute na Super Bowle (finále amerického futbalu), dala čínska online nákupná platforma Temu opäť o sebe vedieť. Už druhý rok po sebe sa Temu objavila v reklame počas najväčšieho športového sviatku v USA. Ako informuje CNN, bostonská spoločnosť PDD, ktorá stojí za čínskym gigantom, zaplatila za tri reklamy počas Super Bowlu a ďalšie dve, ktoré sa odvysielali ešte v ten večer po zápase.  

Sedem miliónov za reklamu

Hovorca PDD odmietol prezradiť, koľko ich stála táto propagácia. Dva nemenované zdroje z marketingu však uviedli, že 30-sekundové spoty na stanici CBS počas tohtoročného Super Bowlu, stáli od 6,5 do 7 miliónov dolárov, čím prevýšili už minuloročné obrovské sumy. Bloomberg to uviedol jasne, a síce, že Temu zaplatila za tri reklamy celkom 21 miliónov dolárov. 

V reklame sa opakuje slogan "nakupujte ako miliardár (shop like a billionaire)", kde sa zobrazujú ceny za všetok možný tovar od 99 centov do magických 9,99 dolárov. "Reklama predstavovala vrchol kampane počas Super Bowlu. Obsahovala aj viac ako 15 miliónov dolárov v rôznych kupónoch a darčekoch," uviedol Temu vo vyhlásení.

V USA číslo jedna 

Temu presadzuje postupy, ktorými sa dostali na výslnie aj Amazon či Wayfair. "Veríme, že hnacou silou je hodnotové umiestnenie spoločnosti Temu, gamifikácia jej aplikácie (nová technika marketingu cez herné myslenie zákazníka), zvýšenie výdavkov na reklamu, rozsiahly sortiment a úzke vzťahy s dodávateľmi," povedala pre Blesk viceprezidentka pre výskum zo Sensor Tower Seema Shahová.

TEMU si podmaňuje svet!
Zobraziť galériu (3)
 (Zdroj: Getty Images)

Spoločnosť bola uvedená na trh v Spojených štátoch v septembri 2022, niekoľko mesiacov pred prvou reklamou na Super Bowl. Odvtedy sa rozšírila do viac ako 15 krajín vrátane Spojeného kráľovstva, Mexika, Nemecka a Austrálie. Sensor Tower hovorí, že aplikácia Temu bola minulý rok ôsmou najsťahovanejšou na celom svete a číslo jedna v Spojených štátoch.

Čínske zákony 

Kritici však dvíhajú nad spoločnosťou varovný prst. Temu je čínska platforma a teda sa riadi aj čínskymi zákonmi. Je teda pod dozorom komunistickej vlády. "Naši bezpečnostní špecialisti na webe ani v mobilnej aplikácii Temu nezaznamenali prítomnosť škodlivého kódu," uviedla pre Blesk Vladimíra Žáčková, špecialistka kybernetickej bezpečnosti spoločnosti ESET s tým, že kyberhrozby nateraz nehrozia. Reagovala tak na už spomínanú americkú spoločnosť PDD Holdings, partnera Temu, ktorý v minulosti vytvoril aplikácie s chybnými kódmi.  

TEMU si podmaňuje svet!
Zobraziť galériu (3)
 (Zdroj: Getty Images)

Temu však zbiera okrem osobných údajov, ktoré musí do aplikácie zadať každý používateľ, aj dáta o zariadení z ktorého nakupujete online, či údaje o vašej aktuálnej polohe. "Tieto informácie môže čínsky gigant zdieľať s tretími stranami a pokiaľ pôjde o čínsky trh, bude sa s nimi nakladať podľa tamojších zákonov," vysvetlila s tým, že to môžu byť iné pravidlá ako pri európskych štandardoch spracovania dát.

Obavy USA

Server Grizzly Research dokonca označil amerického partnera Temu PDD za podvodnú spoločnosť a Temu, že má šikovne skrytý spyware, ktorý je hrozbou pre bezpečnosť národných záujmov USA.  

"Softvér aplikácie TEMU má celú škálu charakteristík najagresívnejších foriem malvéru/spywaru. Máme silné podozrenie, že spoločnosť TEMU má v úmysle nezákonne predávať, alebo už predáva, ukradnuté údaje od zákazníkov z krajín západného sveta, aby udržala obchodný model, ktorý je odsúdený na neúspech. Výbor Kongresu USA už vypracoval návrh zákona HR 1153 , ktorý by vážne narušil obchodný model TEMU a/alebo splnomocnil prezidenta zakázať používanie tejto aplikácie v kyberpriestore USA," uvádza sa v správe z výskumu.  
 

Viac o téme: NákupyOnlineE-shopKritikaOsobné údajeUSAČínaSuper BowlReklamaGDPRTemu
Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu