WASHINGTON - Keď časť kabíny náhle odletela a vytvorila dieru v Boeingu 737 MAX 9, cestujúci v lete Alaska Airlines boli šokovaní. Americké riadenie letovej prevádzky následne nariadilo, aby všetky lietadlá tohto typu zostali na zemi – zrejme oprávnene: Okrem Aljašky objavila chyby na svojich lietadlách aj konkurenčná spoločnosť United Airlines.
Alaska Airlines objavili problémy s ďalšími lietadlami Boeing 737 Max 9. Pri prvotných kontrolách časti trupu, ktorá sa minulý týždeň odlomila zo stroja tohto typu počas letu, sa našli uvoľnené časti, uviedla Aljaška. Konkurent United tiež predtým hlásil uvoľnené skrutky na komponente stroja.
archívne video
Americký letecký úrad FAA nariadil počas víkendu lietadlá tohto typu uzemniť a skontrolovať. V modelovom variante komponent zatvára otvor dverí, ktorý nie je potrebný. Pri piatkovom lete Alaska Airlines sa súčiastka krátko po štarte pri stúpaní náhle odtrhla.
Alaska a United neuviedli, koľko lietadiel malo uvoľnené skrutky krytu. Podľa webovej stránky The Air Current sa uvoľnené skrutky a ďalšie problémy s komponentom našli na najmenej piatich lietadlách United Airlines. United má 79 lietadiel tohto typu a na celom svete je ich okolo 170.
171 pasažierov piatkového letu Alaska si z nehody našťastie odnieslo len šok. Podľa odborníkov je to aj vďaka šťastným okolnostiam: nikto nesedel priamo pri časti, ktorá praskla a všetci pasažieri boli počas letu stále pripútaní.
Agentúra Európskej únie pre bezpečnosť letectva prijala smernicu o núdzovej letovej spôsobilosti (EAD) vydanú Federálnym úradom pre letectvo (FAA) pre špecifickú konfiguráciu lietadla Boeing 737-9 (MAX). Rozhodnutie EAD , ktorá uzemňuje lietadlá v tejto špecifickej konfigurácii, kým sa nedokončí inšpekcia, nasleduje po udalosti pri lete Alaska Airlines, kde sa výstupný panel oddelil od lietadla, čo viedlo k rýchlej dekompresii kabíny.