LUHANSK - Generálmajor Kanamat Botašev (†63) sa stal ruským pilotom s najvyššou odnosťou, ktorý zahynul v bojoch nad Ukrajinou. Generál vo výslužbe letel koncom minulého týždňa na bojovom lietadle Su-25 nad Luhanskou oblasťou. Jeho polohu však zameral protiraketový systém Stinger a zostrelil ho.
Na Ukrajine bol zostrelený vyslúžilý generálmajor ruských vzdušných síl Kanamat Botašev. Informáciu o smrti pilota potvrdilo BBC aj traja jeho bývalí podriadení, ktorí s ním po skončení služby udržiavali kontakt. Požiadali o anonymitu z dôvodu osobnej bezpečnosti. Botašev pred odchodom do dôchodku pôsobil ako veliteľ leteckého pluku.
V nedeľu 22. mája generálny štáb Ozbrojených síl Ukrajiny oznámil, že na oblohe nad Luhanskou oblasťou bolo zostrelené ruské útočné lietadlo Su-25. Pilot sa nestihol katapultovať. "Zbohom, veliteľ... Na tejto planéte je len málo ľudí, ktorí žili na oblohe tak, ako vy. Obloha berie to najlepšie, dnes nám vzala vás," napísal na Telegram vojak pod prezývkou "Fighterbomber".
Pilot ostreľovač
Botašev bol pilot ostreľovač. Podľa ruského ministerstva obrany trvá výcvik takéhoto pilota desať až dvanásť rokov a armádu stojí viac ako sedem miliónov eur. Na ruských vojenských fórach sa možno stretnúť s tvrdeniami, že status pilota ostreľovača nie je ani tak ukazovateľom zručnosti, ako skôr pocta za zásluhy. Najčastejšie sa udeľuje tým, ktorí majú vyššiu hodnosť.
Kanamat Botašev sa narodil v roku 1959 v Karačajsko-Čerkesku, vyštudoval Vyšší vojenský letecký inštitút v Yeysku a kvalifikoval sa ako stíhací bombardér. Bol povýšený z poručíka na generála. Botašev velil pluku na leteckej základni vo Voroneži. Jeho vojenská kariéra bola prerušená v júni 2012, keď ho obvinili z havárie bojového lietadla Su-27 pri Petrozavodsku. Ako uvádza Novaja Gazeta, generál požiadal svojho priateľa, plukovníka, aby ho odviezol na Su-27, na ktoré nemal letecké povolenie.
Problémy so zákonom
Počas letu sa Botašev rozhodol pre akrobaciu, ale stratil kontrolu. Bojové lietadlo havarovalo a piloti sa katapultovali. "Chcel som len pilotovať bojové lietadlo tohto druhu, ale nebral som do úvahy, že má iné riadenie ako Su-25," vysvetlil Botašev na súde. Zároveň sa ukázalo, že už mal podobné problémy s úradmi. V roku 2011 bez povolenia pilotoval lietadlo Su-34. Nakoniec ho súd uznal vinným z leteckého nešťastia. Botašev bol odsúdený na štyri roky podmienečne a musel uhradiť pokutu 85-tiic eur. Po súde Botašev odišiel z ozbrojených síl a pracoval ako podpredseda DOSAAF v Petrohrade a Leningradskej oblasti.
Ako sa 63-ročný generál vo výslužbe dostal k pilotovaniu Su-25 na Ukrajine, nie je jasné. Bývalí Botaševovi podriadení hovorili, že jednoducho musí byť toho súčasťou. Od začiatku marca ruské vojenské úrady, vlastenecké organizácie a PMC Wagner aktívne bojujú za prilákanie ľudí na vyslanie na Ukrajinu. Na Ukrajine zomrelo najmenej deväť ruských vojakov vo výslužbe nad 50 rokov. Jeden z nich, vyslúžilý výsadkový major Valery Statilko, mal podobne ako Botašev viac ako 60 rokov.