KYJEV - Osobný vlak z Kyjeva do Sumy mal vo štvrtok ráno len šesťminútové meškanie. Treba však podotknúť, že dvesto míľ dlhá trasa (takmer 322 kilometrov) je poznačená bojmi, ktoré v tejto časti Ukrajiny trvajú už viac ako dva mesiace. Na začiatku invázie sa Rusom nepodarilo získať pod svoju kontrolu železničnú sieť, a práve vtedy sa začal ich bleskový útok rozpadať.
Ruská armáda sa snaží zničiť životne dôležitú ukrajinskú železničnú sieť, pričom spomínaná trasa Kyjev - Suma i desiatky ďalších poskytujú veľmi významnú vojenskú podporu a v neposlednom rade aj únikovú cestu pre civilistov na Ukrajine, informuje NBC News.
Železnica pôsobí aj ako symbol vzdoru voči vojenskej sile Ruska. Po tom, čo sa mestá zmenili na trosky s tisíckami mŕtvych tiel a dopravná infraštruktúra bola ochromená, železničnú dopravu to v zásade neochromilo. Ukrajina má so svojimi 131 550 kilometrami jednu z najväčších železničných sietí na svete. V krajine patria železničné spoločnosti medzi najväčších zamestnávateľov s viac ako 260 000 zamestnancami. Pred vojnou hrala železničná sieť na Ukrajine menšiu úlohu v poľnohospodárstve a ťažobnom priemysle. Stala sa však významnou pre export a import, keďže Rusko udržiava blokádu Čierneho mora. Presun obilia je teraz nevyhnutný na udržanie reputácie krajiny ako "chlebníka Európy".
Vlaky ale neslúžia len na komodity a dlhé cesty, v súčasnosti prepravujú aj vojenskú muníciu, utečencov a humanitárnu pomoc. Okrem toho ich využívajú aj významní zahraniční politici. Americká delegácia na čele s ministrom zahraničných vecí Antonym Blinkenom a ministrom obrany Lloydom Austinom navštívila koncom minulého týždňa Kyjev, pričom všetci jej členovia pricestovali vlakom z Poľska, rovnako ako niekoľko ďalších západných predstaviteľov.
Ďalšie zlyhanie
Železnica zohrala kľúčovú úlohu pre obe strany konfiktu a môže pomôcť vysvetliť zlyhanie ruských síl pri získaní kontroly nad Ukrajinou. Rusko nebolo schopné plne využívať železnice v počiatočných fázach invázie, čo viedlo k problémom v logistike. Potvrdzujú to aj zábery ruských nákladných áut uviaznutých v blate. "Železnice doteraz zohrali v konflikte veľmi dôležitú úlohu, pretože je to spôsob, akým ruské motorizované pozemné sily presúvajú svoje jednotky," povedala Emily Ferrisová, expertka na Rusko z Royal United Services Institute v Londýne. "Všetky problémy, ktoré mali na severe, sú spôsobené tým, že neboli schopní kontrolovať významné železničné dopravné uzly."
"Až donedávna sa ruské sily nezameriavali na železničnú infraštruktúru na Ukrajine v nádeji, že ju sami ovládnu. Ruská armáda je silne závislá od železničnej dopravy a jedným z dôvodov, prečo je neefektívna, je skutočnosť, že v súčasnosti nedisponuje spoľahlivým vedením v oblasti zásobovania," vysvetlil generálny riaditeľ divízie osobných vlakov Ukrajinských železníc Oleksandr Pertsovskyi.
Zdá sa, že Rusko nie je schopné prevziať kontrolu nad železničnou sieťou, a preto má v úmysle ju zničiť. Rakety dopadli v pondelok večer na päť ukrajinských železničných staníc a regionálnych železničných uzlov, väčšinou v západných a centrálnych oblastiach, pričom zabili jedného železničiara a štyroch ďalších zranili. Informoval o tom ukrajinský železničný úrad.
Ruské ministerstvo obrany na pondelkovom brífingu uviedlo, že útoky na železničnú stanicu boli podniknuté s cieľom zastaviť dodávky "cudzích zbraní a vojenského materiálu" ukrajinským jednotkám v regióne východného Donbasu. Práve tam sa pripravujú ruské sily na rozhodujúci útok.