SYDNEY - Emisie oxidu uhličitého z leteckej dopravy by tento rok mohli klesnúť o viac ako tretinu. Epidémia ochorenia spôsobeného novým koronavírusom prudko znížila dopyt po leteckej preprave a tento trend by mohol pokračovať, pretože firmy prehodnocujú svoje potreby lietať. Vyplýva to zo správy hospodárskeho inštitútu Australia Institute, na ktorú upozornila agentúra Bloomberg.
Od 1. februára do 19. marca sa emisie oxidu uhličitého v leteckom priemysle znížili v porovnaní s rovnakým obdobím vlani o viac ako desať miliónov ton, pretože aerolinky zrušili lety. Na základe predpovede ďalšieho vývoja v leteckom priemysle zverejnenej Medzinárodným združením pre leteckú dopravu (IATA) by za celý rok emisie mohli klesnúť o 38 percent, uvádza sa v správe. Komerčná letecká doprava sa na globálnych emisiách oxidu uhličitého podieľa zhruba dvomi percentami.
Firmy kvôli zákazom cestovania museli nájsť iné alternatívy k schôdzkam tvárou v tvár na internete. Spoločnosti zamerané na telekonferencie v prvých dvoch mesiacoch tohto roka zaznamenali viac aktívnych užívateľov než za celý minulý rok. "Otázkou zostáva, či pandémia COVID-19 trvalo zmení naše letecké návyky," povedal riaditeľ programu pre klímu a energiu v Australia Institute Richie Merzian. "Ak môžeme dobre pracovať spoločne cez internet, možno to trvalo zníži potreby služobných ciest."
Po vypuknutí choroby SARS v roku 2003 sa letecká preprava dostala späť na úroveň pred chorobou do niekoľkých mesiacov. Táto choroba však nemala globálny dosah ani tak obrovský dopad, ako má koronavírus teraz. Australia Institute upozornil, že austrálske aerolinky Qantas Airways a Virgin Australia Holdings prerušili všetky medzinárodné lety a výrazne obmedzili aj domáce lety. Tieto škrty znížia dopyt po leteckých pohonných hmotách v krajine po dobu krízy až o 90 percent, odhaduje marketingová firma Caltex Australia. Emisie austrálskeho leteckého priemyslu by sa tak mohli znížiť o polovicu.