LONDÝN - Za 50 rokov práce v britskom automobilovom priemysle zažil John Cooper mnoho dramatických zmien. Žiadna však nebola hrozivejšia, než vyhliadky na brexit. Odtrhnutie od európskeho trhu by mohlo znamenať, že rušenie pracovných miest a spomaľovanie produkcie v britských automobilkách v posledných mesiacoch je len počiatočnou predohrou k hromadnému uzatváraniu výroby. Informovala o tom agentúra Bloomberg.
Od októbra už prišlo o prácu 650 Cooperových kolegov z továrne spoločnosti Vauxhall Motors, ktorá vyrába automobily Astra. Ostatných 1200 zamestnancov sa obáva uzavretia závodu v prípade, že Británia príde o bezcolný prístup na európsky trh. Obmedzovanie produkcie plánuje aj neďaleká továreň automobilky Jaguar Land Rover.
„Ľudia by nemali podceňovať nebezpečie, ktoré brexit prináša,“ tvrdí odborár Cooper pred továrňou v Ellesmere Port neďaleko Liverpoolu, kde pracuje od svojich 18 rokov. „Prečo by mal Nissan pokračovať v investíciách na severovýchode (Anglicko), keď má továreň v Španielsku, kde môže vyrábať rovnaké auto bez 10-percentného cla?“ dodal.
Clá a ďalšie obchodné prekážky môžu byť pre automobilový priemysel katastrofálne, pretože súčiastky v priebehu výrobného procesu bežne niekoľkokrát prechádzajú cez hranice. Zatiaľ nie je jasné, či budú nové clá skutočne zavedené, pretože Londýn a Brusel sa stále ešte bijú ohľadne podmienok brexitu.
Osud továrne Vauxhall závisí na tom, či sa v nej francúzska materská spoločnosť PSA Group rozhodne vyrábať ďalšiu verziu modelu Astra. PSA, ktorá minulé leto kúpila značku Vauxhall od americkej automobilky General Motors, má ale aj iné možnosti. Môže napríklad výrobu presunúť do svojich závodov vo Francúzsku či v Nemecku.
Skutočný BREXIT! Briti museli pracovať ako ľudia z východnej Európy: Ich reakcie musíte vidieť
Cooper kvôli obavám ohľadne rizík spojených s brexitom presvedčoval zamestnancov svojej továrne, aby hlasovali proti odchodu Británie z Európskej únie. V oblasti závodu však podobne ako v prípade väčšiny ostatných miest s automobilovými továrňami mali nakoniec hlasy pre brexit prevahu.
„Je ťažké pochopiť, ako môže niekto s rozumnou mysľou hlasovať pre čokoľvek, čo skomplikuje podnikanie,“ uviedol Peter Southwood, ktorý v automobilke Vauxhall pracuje vyše 20 rokov. „Ľudia vidia, ako autá schádzajú z výrobnej linky, koľko ich smeruje do zahraničia a odkiaľ prichádzajú súčiastky,“ upozornil.
V továrni v Ellesmere Port v minulosti pracovali Southwoodov starý otec a dvaja strýkovia. Southwood dúfa, že jeho deti by mohli na túto tradíciu nadviazať. Ale bez ohľadu na brexit – práca v britskom automobilovom priemysle už nie je tým, čím bývala. V dobe najväčšieho rozmachu v 70. rokoch v továrni Vauxhallu pracovalo 12 500 ľudí. Od tej doby sa počet zamestnancov znížil o 90 percent, prevažne kvôli automatizácií.
Odchod z EÚ bude pre britský automobilový priemysel znamenať novú ranu v dobe, keď sa snaží prispôsobiť presunu pozornosti k vozidlám s elektrickým pohonom a vládnym plánom na postupné ukončovanie prevádzky benzínových a naftových automobilov počas nasledujúcich dvoch desaťročí.
Náklady na montáž jedného automobilu v Británii by sa podľa odhadu spoločnosti PA Consulting v prípade tzv. tvrdého brexitu – zahŕňajúceho zavedenie 10-percentného cla – mohli zvýšiť o 2372 libier (takmer o 2 672 eur). Uzatváranie tovární by podľa firmy bolo najpravdepodobnejšie u japonských automobiliek Toyota a Honda, ktoré väčšinu svojej britskej produkcie vyvážajú.
Tim Lawrence zo spoločnosti PA Consulting však upozorňuje, že pre Britániu i EÚ by mohlo byť príliš riskantné nedosiahnuť dohodu, ktorá by umožnila vzájomnú výmenu tovaru pri nulových či minimálnych clách. „Británia je druhým najväčším automobilovým trhom Európy a je veľmi dôležitá pre firmy z EÚ, ako sú nemeckí výrobcovia luxusných vozidiel,“ dodáva Lawrence.