STRMILOV – Českom otriasol šokujúci prípad vodiča kamiónu. Jiří Gabrhel, ktorý jazdil pre nemeckú štátnu poštu si vysúdil aj nemecký plat. V súdnom konaní mu bolo vyplatených štvrť milióna českých korún (cca 9,8 tisíc eur) na dorovnanie mzdy, ktorá mu právom parí. Jeho úspech teraz naháňa logistickým dopravcom strach, a to aj slovenským.
Jiří Gabrhel (42) je prvý vodič kamiónu, ktorý spôsobil poriadny rozruch. Jeho život sa zmenil od chvíle, kedy ho pred troma rokmi zastavila policajná hliadka v Nemecku. Mimo preukázania dokladov a bežnej kontroly vozidla, sa zvedaví nemeckí policajti začali pýtať aj na to, koľko zarobí za hodinu.
„Dali mi leták, kde bolo na koho sa môžu obrátiť vodiči, keď majú menšie mzdy. Všetci vedia, že českí šoféri sa na minimálnu nemeckú mzdu nikdy nedostanú,“ povedal Gabrhel po dvoch rokoch súdneho sporu pre český denník Idnes. Jiřího teraz ostatní vodiči obdivujú a stal sa im akýmsi vzorom. Dokonca im na parkoviskách radí, ako postupovať, a čo urobiť.
„V pondelok som vyhral spor s DHL a vyplatili mi to, čo českí dopravcovia odmietajú platiť,“ napísal na svoj Facebook 3. februára Gabrhel. Jiří sa taktiež zmienil, že sa spojil s nemeckými aj českými médiami.
V Nemecku od roku 2015 platí zákon, v ktorom je zakotvené, že minimálna mzda musí byť aspoň 8,50 eur na hodinu. „Jazdil som za základ 12-tisíc korún (cca 473 eur). Začal som si každý deň písať, kedy som prešiel hranice, kde som parkoval, kde som vykladal a nakladal tovar. Obrátil som sa na nemecké úrady, predložil som im dokumenty a všetko už zariadili za mňa. Je to iba o tom nebáť sa,“ prehovoril český kamionista.
České médiá predpokladajú, že Gabrhel spolupracoval s organizáciou Faire Mobilität, ktorá mu pomohla vysúdiť doplatok mzdy vo výške 250-tisíc českých korún (približne 9,8 tisíc eur). Organizácia sa zaoberá poradenstvom pre zamestnancov zo strednej a východnej Európy. Šíria sa aj dohady, že spomínaná organizácia sa obzvlášť zastáva vodičov z Česka, Poľska, Maďarska a Rumunska.
„Základná minimálna mzda platí aj pre zamestnancov, ktorí dočasne vykonávajú prácu v Nemecku. Nezávisle na tom, či majú pracovnú zmluvu uzavretú s nemeckou alebo zahraničnou firmou,“ povedala Stanislava Ruppová, konzultantka organizácie Faire Mobilität.
Ak sa porovná priemerná česká a nemecká mzda, rozdiel je až štvornásobný. V Nemecku je hodnota životného minima až o 4-krát vyššia. Nemeckí vodiči sú pritom platení nielen od jazdenia, ale i od nakladania a vykladania tovaru. Takisto sú zaplatení aj za to, keď vzorne dodržujú bezpečnostné cestné predpisy.
Českí a slovenskí dopravcovia sa teraz obávajú, že Gabrhelov úspech vyvolá hromadné žaloby. Dopravcov by mohli spory doviesť na mizinu.