BERLÍN - Škodlivosť automobilových emisií sa v minulosti netestovala len na opiciach, ale aj na ľuďoch. Informoval o tom denník Süddeutsche Zeitung, podľa ktorého testy robila inštitúcia založená nemeckými automobilkami Volkswagen, BMW a Daimler. Nemecká vláda, ktorej rad pozorovateľov vyčíta príliš mäkký postup voči automobilkám, v pondelok testy na ľuďoch a opiciach odsúdila.
Slovensko môže mať na krku ďalšiu žalobu: Musíme dokázať, že zlepšujeme kvalitu ovzdušia
Na konci minulého týždňa sa ukázalo, že Európske výskumné združenie pre životné prostredie a zdravie v dopravnom sektore (EUGT), ktoré v roku 2007 založila trojica nemeckých automobiliek spolu s firmou Bosch, testovalo škodlivosť emisií naftových vozidiel na opiciach. Teraz je zrejmé, že predmetom testov boli aj ľudia.
V správe o činnosti združenia za roky 2012 až 2015 totiž stojí, že združenie EUGT na odporúčanie svojej rady "podporilo krátkodobú inhalačnú štúdiu oxidu dusičitého u zdravých ľudí". Rôzne koncentrácie oxidu dusičitého (NO2) sa potom testovali na 25 ľuďoch, pričom nebola "preukázaná žiadna reakcia na vdýchnutý NO2". Nepreukázali sa údajne ani žiadne zápalové dopady NO2 na dýchacie cesty.
Výskumník Thomas Kraus v pondelok agentúre DPA povedal, že testy na ľuďoch z roku 2013 nemajú žiadnu súvislosť s dieselovým škandálom. Išlo podľa neho vtedy o hraničné hodnoty oxidu dusičitého na pracovisku. Štúdiu ale skutočne financovalo združenie EUGT, ktoré nemecké médiá označujú za lobistickú organizáciu automobiliek.
Nemecká vláda testy ostro kritizovala. Jej hovorca Steffen Seibert na tlačovej konferencii v Berlíne vyhlásil, že nie sú v žiadnom prípade eticky zdôvodniteľné. Vyvstáva podľa neho viacero otázok, kto za testmi stál. Vec sa teda musí vyšetriť. Žiadne pochopenie pre podobné testy nemá podľa hovorcu ani ministerstvo dopravy, ministerstvo životného prostredia ich označilo za neseriózne a trúfalé.
V čase, keď sa testy uskutočnili, už podľa Süddeutsche Zeitung nebola spoločnosť Bosch členom výskumného združenia, trojica automobiliek však áno. Spoločnosť Daimler výskum na ľuďoch tvrdo odsúdila a oznámila, že vyšetrí, ako k tomu došlo. Postup združenia EUGT podľa firmy odporuje jej hodnotám a etickým princípom. Šéf dozornej rady Volkswagenu Hans Dieter Potsch zase vyhlásil, že sú pre neho pokusy úplne nepochopiteľné. Automobilka BMW uviedla, že sa na štúdii nepodieľala. Aj tak ale začala interné vyšetrovanie.
Už pred niekoľkými dňami sa trojica spoločností, ktoré v Nemecku čelia niekoľkým aféram a teraz aj rastúcemu tlaku politikov, dištancovala od testov na opiciach.
Súčasná kauza nie je jediná, ktorá je pre automobilky problematická. Európske úrady vyšetrujú údajnú dlhoročnú kartelovú dohodu nemeckých automobiliek Volkswagen, BMW, Daimler, Audi a Porsche. Magazín Spiegel tiež informoval, že tieto automobilky čelia aj podozreniu, že sa dohadovali na rovnakých podmienkach pre nákup ocele, čím sa podľa nemeckých úradov previnili proti hospodárskej súťaži.