Ilustračné foto (Zdroj: TASR - Oliver Ondráš)
BERLÍN - Vodiči osobných áut budú musieť od roku 2019 platiť za jazdu na nemeckých diaľniciach. O zavedení mýta dnes hlasmi nemeckej vládnej koalície rozhodol Spolkový snem. Opatrenia kritizované nemeckou opozíciou i niektorými európskymi štátmi sa citeľne dotkne aj slovenských vodičov, ktorí hojne využívajú diaľničnú sieť v nemeckej krajine.
Výška mýta sa bude líšiť v závislosti od objemu motora a množstva produkovaných emisií. Desaťdňový poplatok sa bude pohybovať v rozmedzí od 2,5 eura do 25 eur, dvojmesačný od 7 do 50 eur. Najdrahšie ročné mýto príde na 130 eur.
Diaľničná známka bude elektronická a vodiči si ju budú môcť kúpiť na internete, v mobilnej aplikácii alebo na diaľniciach blízko nemeckých hraníc. Musia pritom uviesť poznávaciu značku auta aj údaje o objeme motora alebo jeho emisnej norme. Ak technické údaje nevyplnia, bude im automaticky účtovaný najvyšší poplatok za vybrané časové obdobie.
Nemecko už síce zákon o mýte pre osobné autá schválilo v roku 2015, pre výhrady Európskej komisie a protestom susedných krajín ho ale doteraz nezaviedlo. Európska komisia pôvodnú normu považovala za diskriminačné a spolkovú republiku vlani v septembri žalovala na únijnom súde. Po zhruba dvoch mesiacoch sa obe strany dohodli na kompromise, ktorý spočíva vo zvýhodnení veľmi ekologických vozidiel a znížení cien za krátkodobé diaľničné známky pre cudzincov.
Spolkový snem dnes tento kompromis vtelil do dvojice noviel napriek odporu opozičných strán Levice a Zelených, podľa ktorej je finančne neistý, protieurópsky a zavádza nové hranice. Minister dopravy je naproti tomu presvedčený, že mýto, ktoré sa má začať vyberať za dva roky, je spravodlivé, európske a ekologické.
Aj dnes schválené úpravy ale počítajú s tým, že diaľničné poplatky budú fakticky platiť len zahraniční vodiči. Vodiči áut registrovaných v Nemecku mýto síce tiež zaplatia, neskôr sa im ale o zaplatenú čiastku zníži daň z motorových vozidiel. Majitelia najekologickejších áut s veľmi nízkymi emisiami získajú dokonca ešte väčšiu úľavu, než koľko zaplatia na diaľničných poplatkoch.
Takýto systém však kritizuje niekoľko európskych krajín, podľa ktorých je naďalej diskriminačné voči zahraničným vodičom. Rakúsko kvôli nemu hrozí žalobou, so skeptizmom na neho hľadí i Česko. Na nemeckej politickej scéne zase budí rozpaky finančná stránka plánu, ktorý môže byť podľa niektorých odborníkov aj stratový. Minister dopravy Dobrindt si od zavedenia diaľničných poplatkov pre osobné autá sľubuje čistý ročný príjem okolo 524 miliónov eur.
Terčom debát je tiež otázka prevádzky na diaľniciach v pohraničných regiónoch, ktoré často využívajú aj cudzinci. Výnimky v pohraničí žiada komora nemeckých krajín Spolková rada, pretože sa obáva, že by paušálne zavedenie mýta ohrozilo prihraničný obchod a spoluprácu. Ministerstvo dopravy s výnimkami na diaľniciach nepočíta a argumentuje tým, že cudzinci už takto budú oslobodení od platby za používanie ciest prvých tried. Nie je vylúčené, že kvôli tomu Spolková rada uplatní právo námietky, čo by zavedenie mýta mohlo ešte skomplikovať. Spolková republika je poslednou veľkou európskou krajinou, ktorá doteraz nezpoplatnila svoje diaľnice pre osobné autá. Nákladné vozidlá už za ich používanie platia niekoľko rokov.