BRATISLAVA – Či budú vlaky v Bratislave jazdiť aj ako pomoc mestskej hromadnej doprave už od decembra tohto roku, minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) zatiaľ povedať nevie. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) ho ešte bude v tejto veci bližšie informovať, keďže ide o pomerne čerstvý návrh.
"Musia to prepočítať, koľko je to kilometrov navyše, s akými vlakmi to vedia zabezpečiť a od toho sa musíme odraziť," avizoval šéf rezortu dopravy. Vlakovú dopravu si totiž od dopravcov objednáva a financuje štát prostredníctvom ministerstva dopravy. Predstavitelia ZSSK a Železníc Slovenskej republiky si pritom v priebehu minulého týždňa prezreli 50 kilometrov železničných tratí v hlavnom meste. Zároveň uviedli, že vlaková doprava by mohla pomôcť doprave v Bratislave a jej okolí, a to predovšetkým pri riešení situácie v meste počas výstavby obchvatu na diaľnici D4 a rýchlostnej cesty R7.
Cestnú dopravu do a z Bratislavy by tak mohli odľahčiť dve nové trate i nové železničné zastávky. V spolupráci s ministerstvom dopravy analyzujú možnosť realizovať prepojenie Senca s Petržalkou s možnosťou novej stanice na Bosákovej ulici alebo pri Digital Parku/Auparku v Bratislave. Ďalšou možnosťou je podľa ZSSK zvýšenie intenzity využitia stanice Bratislava-Nové Mesto a posilnenie spojov, ktoré sem smerujú od Trnavy a z Malaciek.
"Určite to bude obnášať nejaké finančné prostriedky, ale myslím si, že to nie sú také veľké investície, ktoré by sa nedali v krátkej dobe realizovať," dodal minister. ZSSK by pritom podľa riaditeľa úseku obchodu Karola Martinčeka vedela spustiť akýsi prvý režim takýchto spojov už od decembrovej zmeny cestovného poriadku. "Ak nastane zhoda, že takéto riešenie je prospešné pre Bratislavu," uviedol.
Takéto posilnenie vlakovej dopravy v hlavnom meste si však podľa železničiarov vyžaduje aj užšiu spoluprácu s Dopravným podnikom Bratislavy (DPB). "Tak, ako bude formulovaná objednávka mesta, sme v rámci štandardnej volatility pripravení vyhovieť týmto požiadavkám," povedal generálny riaditeľ DPB Milan Urban. Ako však podotkol, podnik nie je schopný zo dňa na deň navyšovať výkony o desiatky percent a zvýšovanie kapacity bude mať odraz aj v nákladoch. Z Hlavnej stanice je podľa jeho slov ale technicky možné posielať viac trolejbusov i električiek.