MOSKVA - Ruská stíhačka MiG 29, ktorá sa pred týždňom zrútila v Stredozemnom mori pri pokuse o pristátie na palube lietadlovej lode Admirál Kuznecov, havarovala kvôli náhlemu vysadeniu oboch motorov. Napísal to v pondelok ruský internetový denník Gazeta.ru, podľa ktorého havária súvisí aj s nasadením nedostatočne vyskúšanej novej verzie lietadla.
Admirál Kuznecov operuje vo východnom Stredomorí od začiatku novembra. K havárii stíhačky ruské ministerstvo obrany uviedlo len to, že pilot sa úspešne katapultoval a bol zachránený a že haváriu spôsobila technická porucha. Ďalšie podrobnosti neuviedlo.
V kabíne lietadla MiG-29KR podľa denníka sedel jeden z najskúsenejších pilotov, ktorý je súčasne náčelníkom bezpečnosti letov Severnej flotily a má za sebou viac ako 200 pristátí na palube lietadlovej lode. Problémy podľa denníka začali už tým, že v osudný deň jedna z pristávajúcich stíhačiek pretrhla jedno zo štyroch záchytných lán, spomaľujúcich lietadlá pri pristátí na palube.
Stíhačku zachytilo ďalšie lano, a tak pristátie dopadlo dobre, ale pretrhnuté lano sa zaplietlo s ďalším, a tak ďalší adept na pristátie musel čakať, než sa posádke podarí dať palubu do poriadku. Práve počas oblietavania lode zlyhali MiGu oba motory, kvôli prerušenej dodávke paliva. Pilotovi nezostalo, než sa katapultovať.
"Podľa názoru odborníkov nemal byť MiG 29KR/KUBR ešte zaradený do bojovej služby v Stredomorí. Stroj je v štádiu skúšok, ktoré majú pokračovať až do roku 2018. Ale operácie v Sýrii a historicky prvá príležitosť nasadiť do boja palubné letectvo viedli k použitiu lietadla, ktoré ešte nedospelo do potrebného stavu," poznamenala Gazeta.ru.
Výrobca stíhačky sa zdržal vyjadrenia, zatiaľ čo vojaci tvrdia, že všetko, čo o havárii píšu médiá, sú výmysly: stíhačka predsa prešla skúškami.
K odhaleniu presných príčin havárie lietadla MiG-29 by vojnovému námorníctvu mali podľa denníka pomôcť skúsenosti a technické prostriedky, zavedené kvôli stroju sovietskeho námorníctva Jak-38, ktorého prevádzka si vyžiadala množstvo havárií aj obetí.