BERLÍN - Nemecko opäť zažilo škandál spojený s kontroverzným diktátorom Adolfom Hitlerom. Reklama na prací prášok značky Ariel obsahovala nacistický pozdrav. Dve číslice 88 odkazujú na pozdrav národných socialistov Heil Hitler a reklamná spoločnosť ich umiestnila na produkt, v ktorom malo ísť o 88 dávok na pranie. Škandál vyvolal v Nemecku vlnu emócií.
Americká firma Procter&Gamble v Nemecku lákala na prací prášok Ariel v balení obsahujúcom mimoriaadnych 88 dávok. Údajne nevedomky tak v reklamnej akcii odkazovala na nacistický pozdrav.
Číslovka 88 je notoricky známa zástupným symbolom pre zakázaný nacistický pozdrav heil Hitler. Písmeno H je totiž ôsme v abecede.
Pohoršenie vyvolalo mimoriadne balenie, na ktorom je zobrazený biely dres nemeckého reprezentačného mužstva s čiernou číslovkou 88.
Firma Procter&Gamble sa od úmyslu propagovať nacizmus dištancovala. Chcela vraj nalákať na 83 obyvklých pracích dávok plus päť naviac zdarma. Tieto kroky nemeckej pobočky reklamného koncernu vysvetľovala hovorkyňa s tým, že celú akciu navrhoval "multikultúrny tím", ktorý si neblahú súvislosť neuvedomil.
"Môžete firme vytknúť, že je hlúpa a naivná," povedala hovorkyňa. V pondelok výrobca distribúciu sporných balení zastavil. "Nespôsobilo nám to žiadnu ekonomickú ujmu," zdôraznila hovorkyňa.
Zatiaľ nie je známe, koľko balení bolo nešťastnou náhodou vytlačených, ale údajne nešlo o veľké množstvo.
Internet si z firmy robil posmech a zožala aj tvrdú kritiku. Niektorí poukázali aj na podobnosť slov Ariel a Áriec - podobne ako kedysi tvorcovia satirického programu Česká soda v známej a kontroverznej fiktívnej reklame.