KUALA LUMPUR - Po lietadle Malaysian Airlines, na ktorého palube bolo 239 ľudí, už takmer mesiac niet ani stopy. Za ten čas sa objavilo niekoľko dôvodov, prečo pátranie po 24-metrovom kolose nikam nevedie. Najprv pátrači hľadali na nesprávnom mieste a potom im prácu komplikovalo nepriaznivé počasie. Hlavný dôvod, prečo štvrtý týždeň tápu v tme, je však podľa ochrancov prírody niekde inde.
Zatiaľ čo zúfalstvo z nekonečného pátrania po zmiznutom malajzijskom lietadle rastie, ochrancovia prírody prišli so zaujímavou teóriou, ktorá podľa nich vysvetľuje, prečo je hľadanie v Indickom oceáne tak komplikované. Hlavným dôvodom vraj nie sú obrovské vlny a nepriaznivé počasie, ktoré v týchto miestach vládne, ale obrovské nánosy odpadu plávajúceho v oceánoch.
Kopy smetí totiž na satelitných snímkach môžu pôsobiť ako možné trosky lietadla a keďže v oceánoch ich je neúrekom, značne to komplikuje pátranie. Už z niekoľkých nájdených objektov, ktoré vyvolávali nádej, sa nakoniec vykľuli odpadky. Výskumník environmentálnej organizácie Conservation International M. Sanjayan pre CNN povedal, že je to ešte náročnejšie ako "hľadanie ihly v kope sena". "Je to ako hľadať ihlu v továrni s ihlami," vyhlásil. Ide totiž len o pár trosiek, ktoré v oceáne plávajú medzi miliardami ďalších, dodal.
Mapy oblasti, v ktorej teraz let MH370 hľadajú a ktoré zverejnil Austrálsky úrad pre námornú bezpečnosť, ukazujú, že súčasná zóna pátrania sa nachádza približne 1500 kilometrov západne od austrálskeho mesta Perth, tiež v južnej časti Indického oceánu. Pátracie akcie zo vzduchu a na mori v obrovskej oblasti ďalej na západ, ktoré úrady podnikali za posledné štyri dni, sa ukázali ako bezvýsledné.
K teórii organizácie chrániacej životné prostredie sa prikláňa aj environmentálny advokát Charles Moore, ktorý sa tiež domnieva, že hŕby odpadkov brzdia úsilie nájsť stratené lietadlo. Moore zároveň upozornil na veľký systém rotujúcich oceánskych prúdov medzi Havajom a Kaliforniou. Vo svetových oceánoch sa podľa neho nachádzajú ďalšie tri takéto víry a pátrači narážajú na východný okraj jedného z nich v Indickom oceáne. "Je to ako voda v záchodovej mise, ktorá víri, no nikdy sa nespláchne," vysvetlil Moore.
Hovorca austrálskeho Greenpeace pre news.com.au povedal, že nie je možné jednoznačne povedať, či majú odpadky v oceánoch veľký vplyv na pátranie po malajzijskom lietadle. Dodal však, že majú obrovský vplyv na životné prostredie vo všeobecnosti.
Sabotáž a únos vylúčili
Malajzia sústreďuje trestné vyšetrovanie na členov posádky a pilotov v prípade nezvestného lietadla malajzijských aerolínií, pretože všetkých 227 pasažierov už prestalo byť podozrivých z akejkoľvek účasti na zmiznutí Boeingu 777-200ER. Informoval o tom dnes malajzijský policajný šéf Khalid Abu Bakr, ktorého citovali štátna tlačová agentúra Bernama a agentúra Reuters.
Policajný šéf uviedol, že pasažieri boli zbavení podozrenia z prípadnej účasti na únose a sabotáži, ale aj z osobných či psychických problémov, ktoré by mohli súvisieť zo zmiznutím stroja 8. marca. "Boli zbavení podozrení vo všetkých štyroch trestných činoch, ktoré pripadajú do úvahy," uviedol Abu Bakr.
Malajzijské úrady ešte stále nevylúčili technické problémy ako príčinu zmiznutia lietadla, ale vyhlasujú, že dôkazy naznačujú, že lietadlo sa zámerne odklonilo od plánovanej trasy z Kuala Lumpur do čínskeho Pekingu. Vyšetrovatelia sú presvedčení, že niekto s podrobnými znalosťami o Boeingu 777-200ER a navigácii komerčného letectva vypol komunikačné systémy lietadla a potom odvrátil stroj tisíce míľ od plánovanej trasy.
To pritiahlo pozornosť vyšetrovateľov na dvoch pilotov, 53-ročného kapitána Zaharieho Ahmada Shaha, a jeho kopilota, 27-ročného Fariqa Abdula Hamida. Polícia však uviedla, že vyšetrovanie oboch mužov neprinieslo žiadne výrazné stopy. Americký Federálny vyšetrovací úrad (FBI) pomáhal malajzijským úradom analyzovať údaje zo Zaharieho osobného simulátora letov, ale nenašli nič podozrivé.
"Zameriavame sa na pilotov, ale nebudeme v tom mať veľmi jasno, kým nenájdeme čiernu skrinku," uviedol jeden z vysokopostavených policajných zdrojov pre Reuters. Pátracie tímy v južnej časti Indického oceánu sa náhlia pri hľadaní záznamníka s letovými údajmi lietadla, známeho ako čierna skrinka, pretože životnosť jej batérií je približne 30 dní. Skrinka môže obsahovať kľúčové informácie na pochopenie záhadného zmiznutia boeingu.