Utorok12. november 2024, meniny má Svätopluk, Jonáš, zajtra Stanislav

Odpovede na najpálčivejšie otázky o zmiznutom boeingu: Kam sa vyparilo lietadlo duchov?!

Ilustračné foto
Ilustračné foto (Zdroj: SITA)

KUALA LUMPUR - Let spoločnosti Malaysia Airlines číslo 370 zmizol v sobotu skoro ráno miestneho času niekde nad juhovýchodnou Áziou. Úrady nevedia, kde lietadlo je, ani čo sa s ním stalo. Spravodajský server CNN zostavil prehľad najčastejších otázok v súvislosti so zmiznutím lietadla a pokúsil sa na ne odpovedať.

KDE SA LIETADLO NACHÁDZA?

V tejto chvíli môžu všetci len hádať. Oficiálne oblasť pátrania teraz pokrýva 90 000 štvorcových kilometrov vrátane častí Thajského zálivu, Juhočínskeho mora, Malackého prielivu a Andamanského mora. A ak je niečo pravdy na správe denníka The Wall Street Journal, že lietadlo letelo ešte štyri hodiny po tom, čo stratilo kontakt, potom môže byť ešte o stovky a možno aj tisíce kilometrov ďalej - v oblasti tiahnucej sa od Indie až po Austráliu. Ak je to pravda, potom len tá najšťastnejšia z náhod by mohla pomôcť nezvestné lietadlo nájsť.

ODCHÝLILO SA Z TRASY?

Možno, ale nie iste. Niektoré správy lietadlo umiestňujú stovky kilometrov od predpokladanej trasy na Peking a úrady rozšírili oblasť pátrania, aby túto možnosť zahrnuli. Ale stále prehľadávajú oblasti pozdĺž trasy letu. Veľký problém je v tom, že identifikačný transpondér lietadla nefungoval, čo sťažilo jeho zachytenie na radaroch. Odborníci z viacerých krajín skúmajú údaje z malajzijských radarov v nádeji, že sa im podarí upresniť, kde lietadlo zmizlo.

ČO JE TO TRANSPONDÉR?

Rádiový vysielač v kokpite, ktorý spolupracuje s pozemným radarom. Keď prijíma radarový signál, vracia kód s pozíciou lietadla, výškou a volacím znakom. Riadiaci letovej prevádzky používajú tieto signály na určenie rýchlosti a smeru lietadla.

PREČO PRESTAL VYSIELAŤ?

To je jedna z mnohých povestných otázok za milión dolárov. Transpondér je umiestnený medzi pilotmi a môže byť vypnutý jediným pohybom zápästia. Ale bývalý kapitán lietadla Mark Weiss si myslí, že kvôli životne dôležitým informáciám - a s nimi súvisiacou bezpečnosťou lietadla - je vysoko nepravdepodobné, že by ho niektorý pilot vypol.

Bez čiernych skriniek - záznamu hovorov v kabíne a letového záznamníka - je veľmi ťažké zistiť, kto bol v kokpite, a čo presne sa stalo, dodal Weiss. Experti sa v okolnostiach možného vypnutia transpondéra rozchádzajú. Niektorí poukazujú na úmyselný zásah niekoho - napríklad únoscu. Iní uvádzajú, že anomáliu môže vysvetliť napríklad katastrofálny výpadok prúdu.

ČO ČIERNE SKRINKY?

Odborníci pátrajúci po lietadle by ich zúfalo chceli získať. Letové záznamníky by im poskytli jednak nahrávku hlasov z kabíny lietadla a celú škálu technických dát o tom, čo lietadlo práve robilo a ako si pri lete viedlo. Problém je, že tieto zariadenia nedokážu vysielať signál o svojej pozícii do príliš veľkej vzdialenosti. Takže kým pátracie tímy nezúžia priestor pre hľadanie lietadla, záznamníky nenájdu - a tie tak nebudú môcť prispieť k objasneniu tejto záhady.

MOHLO LIETADLO NIEKDE PRISTÁŤ?

Jedna z teórií, ktorú zvažujú americkí činitelia, je taká, že lietadlo mohol niekto uniesť pre neskoršie použitie. Preto je teoreticky možné, že niekde pristálo na odľahlej dráhe a je tam ukryté. Táto teória má ale mnoho nedostatkov: Boeing 777 je veľké lietadlo, ktoré na pristátie potrebuje dráhu dlhú aspoň kilometer a pol. Navyše sa dá ťažko predstaviť, že by tak veľké lietadlo niekam doletelo bez toho, aby zanechalo akúkoľvek stopu na radaroch.

NEMOHOL BY PILOT JEDNODUCHO LIETAŤ "POD RADAROM"?

Teoreticky áno. Radar je zariadenie na sledovanie neba a nedosiahne až na zem. Vojenskí piloti sú cvičení, aby to využili, keď potrebujú do nejakej krajiny prekĺznuť nepozorovane. Ale ich lietadlá majú vybavenie a zariadenie, ktoré im pomáha držať sa pri zemi a vyhnúť sa dosahu radarov. Nič z toho Boeing 777 pochopiteľne nemá a piloti by nemali kontrolu, či sú alebo nie sú na radaroch vidieť.

AKO FUNGUJE PÁTRANIE?

Zjednodušene povedané: úrady rozdelia veľké plochy krajiny na oveľa menšie políčka v mriežke. Potom lietadlá a lode prehľadávajú stanovené oblasti a vyraďujú ich čoby kandidátov na miesto zrútenie lietadla. Vo štvrtok bolo do hľadania zapojených 43 lodí a 40 lietadiel z desiatky krajín.

AKO MÔŽE LIETADLO TAKTO ZMIZNÚŤ?

Na to nie je ľahká odpoveď, keď si človek predstaví spleť technologického vybavenia v lietadle vrátane rádiového spojenia na UHF a VHF frekvenciách, automatické vysielače, GPS a počítačové komunikačné systémy. Na druhej stranej nijako nepomáha, že nie je známa trasa letu a oblasť pátrania po ňom pokrýva obrovskú plochu vody a riedko obývanú džungľu a hory.

PRIPADÁ DO ÚVAHY ÚNOS? TERORIZMUS?

CIA a FBI to nevylučujú, ale úprimne povedané úrady toho v tejto chvíli nevylučujú veľa. Je vysoko podozrivé, že sa lietadlo mohlo otočiť späť. Tiež vypnutá komunikácia s lietadlom toto podozrenie priživuje.

ČO CHYBA PILOTA?

Tá je nepochybne možná. Bol to napríklad aj prípad letu spoločnosti Air France, ktorý sa v roku 2009 zrútil cestou z Brazílie do Paríža. Vtedy však svoju úlohu zohralo aj mechanické zlyhanie a nepriaznivé počasie, čo nebol prípad letu 370.

MECHANICKÉ ZLYHANIE?

To je jedna z najsilnejších možností. To, že sa zatiaľ nenašli žiadne trosky, môže naznačovať, že pilot núdzovo pristál na mori a lietadlo sa neskôr potopilo. Ale stále ešte zostáva záhada núdzového signálu - žiadny nebol vyslaný. To by však nebolo možné, ak by došlo k výpadku elektriny, ktorý experti tiež zvažujú.

Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu