KUALA LUMPUR - Pri preverovaní dvoch pilotov malajzijského lietadla, ktoré pred viac ako týždňom bez stopy zmizlo, musí polícia vziať do úvahy aj možnosť, že jeden z nich mohol spáchať samovraždu úmyselným zrútením lietadla. Podobné prípady sa už v minulosti stali, napriek tomu táto záležitosť zostáva prakticky tabu.
Vyšetrovatelia aj oficiálni činitelia nie sú ochotní pripustiť, že by pilot úmyselne spôsobil pád stroja - a to aj v prípade, že dôkazy sú viac než presvedčivé.
Pred desiatimi rokmi americkí vyšetrovatelia predložili záverečnú správu o nehode z roku 1999, kedy sa let spoločnosti EgyptAir číslo 990 zrútil do Atlantiku neďaleko ostrova Nantucket v Massachusetts. Zahynulo všetkých 217 ľudí na palube. Vyšetrovatelia dospeli k záveru, že sa druhý pilot Gamál Batuta ocitol sám v kokpite, vypol autopilota, namieril lietadlo dolu a pokojne opakoval vetu: "Spolieham sa na Boha" - celkom jedenásťkrát.
Aj keď Národný úrad pre bezpečnosť dopravy (NTSB) dospel k záveru, že nehodu spôsobil čin druhého pilota, v 160-stranovej správe ani raz nepoužil slovo "samovražda". Namiesto toho uviedol, že dôvod jeho činu "nebol zistený". Napriek tomu egyptské úrady odmietli aj tento náznak a namiesto toho vydali vlastné závery, podľa ktorých pád lietadla spôsobila mechanická príčina.
Podobné rozpory panovali aj pri vyšetrovaní príčin nehody lietadla spoločnosti SilkAir letu číslo 185, ktorý sa v roku 1997 zrútil do rieky na trase z indonézskej Jakarty do Singapuru. Zahynulo všetkých 104 osôb na palube. Americké vyšetrovanie zistilo, že pád lietadla bol spôsobený úmyselne, ale indonézski vyšetrovatelia dospeli k záveru, že príčinu zistiť nedá.
Mozambickí vyšetrovatelia skúmajú nehodu lietadla, pri ktorej v novembri minulého roka zahynulo 33 ľudí. Podľa predbežného vyšetrovania sa zdá, že pilot lietadla spoločnosti Mozambican Airline mieriaceho do Angoly ho poslal k zemi úmyselne. Teraz sa pátra po možných motívoch.
Štúdia, ktorú v tomto roku vypracoval americký Federálny úrad pre letectvo (FAA), uvádza, že prinajmenšom v USA zostáva lietanie značne bezpečným spôsobom dopravy a samovraždy pilotov sú veľmi zriedkavé. Štúdia zistila, že počas desiatich rokov do roku 2012 len osem z 2758 leteckých nehôd so smrteľnými následkami v USA spôsobila samovražda pilota. Toto predstavuje len 0,3 percenta. Všetkých osem pilotov - samovrahov boli podľa štúdie muži, všetci mali v krvi zistenú prítomnosť alkoholu a dvaja tiež užívali antidepresíva.
Zistené prípady siahali od pilota, ktorý slávil 21. narodeniny a dočkal sa odmietnutia od ženy, až po jeho 69-ročného kolegu, ktorý mal problémy s alkoholom a vyhrážal sa, že v lietadle spácha samovraždu. V siedmich prípadoch sa zabil len pilot, v ôsmom spolu s ním jeden cestujúci.
"Samovraždy spáchané s pomocou lietadla sú tragické a zámerné udalosti, ktoré je ťažké predpovedať a je neľahké im predísť," uviedla správa FAA, ktorá dodala, že tieto samovraždy "sú pravdepodobne najmenej hlásené a najmenej priznávané".
V najmenej jednom známom prípade veľká medzinárodná letecká spoločnosť dovolila pilotovi, ktorý priznal samovražedné myšlienky, ďalej lietať. Pokračoval v lietaní takmer tri roky bez nehody, a potom v roku 1982 podal výpoveď kvôli vážnej obsedantno-kompulzívnej poruche, úzkosti a depresii.
Austrálsky denník The Sydney Morning Herald uviedol, že pilot leteckej spoločnosti Qantas niekoľkokrát bojoval s nutkavou túžbou vypnúť motory lietadla. Raz počas letu do Singapuru sa jeho prsty "nedobrovoľne" blížili k štartovacím spínačom, a on si "musel znehybniť ľavú ruku, aby toto nutkanie potlačil". So svojím nutkaním sa zveril kolegom, dodal denník. Pilota potom vyšetrilo niekoľko lekárov, ktorí nakoniec rozhodli, že je spôsobilý ďalej lietať.