VARŠAVA - Sú poľské firmy dostatočne vlastenecké? Zriedkakedy sa chvália, kde svoj tovar vyrábajú ako keby sa za to hanbili. Vy by ste si kúpili tovar na ktorom je uvedené slová "Made in Poland"?
Rozpoznať krajinu pôvodu dokážete najjednoduchšie pomocou čiarového kódu. Pre poľské výrobky sa číselné označenie začína "590". Podľa denníka Gazeta Wyborcza uvádza na štítku nápis "Made in Poland" len každý štvrtý výrobca. Poľskú identitu ako pridanú hodnotu marketingu a propagácie používa iba 13 percent spoločností. Vyplýva to z prieskumu "590 dôvodov, prečo by ste mali kúpiť poľské výrobky" do ktorého sa zapojilo 1244 firiem.
Za tým, prečo Poliaci neuprednostňujú domáce výrobky, vidí Agnieszka Baranská, manažérka spoločnosti Sidolux nedostatočnú osvetu. Tvrdí, že medzi výrobcom a spotrebiteľom chýba potrebný kontakt. „V iných krajinách je badať väčšiu lojalitu k domácim výrobcom,“ tvrdí. Francúz si zvyčajne vyberie francúzske auto, a Nemci považujú svoje výrobky za najlepšie a preto ich aj hľadajú na pultoch. „V Poľsku dostávajú prednosť zahraničné výrobky, pretože tam je garancia vysokej kvality, no napriek tomu sú niektoré poľské výrobky jednoducho lepšie,“ myslí si Baranská. Poliaci sa ale aj dnes riadia skúsenosťou s nákupmi pred rokom 1990. Všetko zahraničné v tom čase malo punc luxusu a lepšej kvality.
Spoločnosť LPP oblieka do trendy tričiek a nohavíc polku Európy. V roku 1994 pochopili čo ľudia potrebujú a rozhodli sa im dať oblečenie priamo z Číny. V Poľsku, to bola revolúcia, pretože cena bola bezkonkurenčná. Samozrejme viacerí ponúkali čínske odevy, ale všetci brali len to, čo mali v Číne akurát v ponuke. LPP ale začali predávať odevy vyrobené na objednávku podľa svojich projektov. Rýchlo si získali renomé, keď ich oblečenie bolo kvalitnejšie a odolnejšie, dokonca nestrácalo farbu ani po niekoľkonásobnom praní.
Stovky tisíc Poliakov sa zrazu obliekalo do ich výrobkov bez toho, že by tušili o koho vlastne ide. Nadišiel čas na vytvorenie vlastnej značky. Anglický názov Reserved je zvolený úmyselne, pretože Poliaci potrebovali mať dojem, že ide o zahraničné oblečenie. Dnes má LPP vo svojom portfóliu okrem Reserved aj Mohit a Cropp.
V marci budúceho roka štartujú so sieťou predajní "staropoľskej" značky Sinsay. Ich motto má byť "I'm good but not an angel." LPP tvrdí, že v ich brandži väčšinou obchodná spoločnosť nezdôrazňuje informácie, z ktorej krajiny pochádza. „Z prostého dôvodu: spotrebiteľa to nezaujíma,“ hovorí Dariusz Pachla viceprezident spoločnosti. Väčšina zákazníkov vo všetkých krajinách, v ktorých máme predajne vie, že miestom výroby odevov sú väčšinou ázijské krajiny. Na čom záleží, je povedomie o značke. Nikto sa nepozerá na to, kto je vlastníkom spoločnosti, kto zaviedol značku na trh, alebo z akej krajiny vlastník pochádza.
Ryszard Florek zo spoločnosti Fakro, zástupca druhého najväčšieho výrobcu strešných okien na svete sa pýta: "Prečo v Poľsku zarábame štyrikrát menej ako v bohatých krajinách západnej Európy, ak sme v rovnakej Európskej únii už 7 rokov, a kapitalizmus máme v Poľsku už 20 rokov"? Podľa jeho názoru, odpoveď je jednoduchá: ak chcú byť Poliaci bohatší, mali by kupovať predovšetkým poľské výrobky.