BRATISLAVA - Český telekomunikačný úrad začal správne konanie, lebo si myslí, žýe Skylink klame spotrebiteľov, keď im ponúka balíček televíznych programov Gratis a láka ich na sledovanie televízie bez mesačných poplatkov, hoci ide o spoplatnenú službu.
Vlna odporu sa zdvihla v oboch krajinách po tom, čo skupina M77 z Luxemburska, ktorej satelitné služby CS link aj Skylink patria, vyhlásila, že od septembra bude vyberať servisný poplatok 1,20 eura mesačne. Samotné zavedenie servisného poplatku je legálne, keď je oznámené v dostatočnom predstihu. S tým problém nie je.
Nezmenili však reklamu a preto ich vyšetrujú, či nevyužívajú klamlivú obchodnú praktiku. Balíček GRATIS ponúkajú v domnienke, že ide o bezplatnú službu. V skutočnosti zákazníci musia platiť mesačný poplatok. Zo zákona o ochrane spotrebiteľa vyplýva, že označenie „gratis“, „zdarma“, „bezplatne“ sa nemôže použiť pri službe, ktorá je zaťažená mesačným servisným poplatkom.
Ako píše portál DigiZone.cz, servisný poplatok nijako nesúvisí s poskytovanou službou, avšak v prípade, že ho zákazník neuhradí, nebude mať k službe prístup. V Čechách ide o delikt, keď môžu podnikateľovi uložiť pokutu až do výšky 5 000 000 Kč, čo je asi 196 000 eur.
Podobne je to aj na Slovensku. Slovenská obchodná inšpekcia zavedenie servisného poplatku vyhodnotila tak, že nejde o konanie v rozpore s predpismi. Ale to, či je označenie ponuky GRATIS v poriadku, nemá kto preveriť. Telekomunikačný úrad tvrdí, že na kontrolu satelitných služieb nemá právomoc. Podľa denníka Sme chce šéfka inšpekcie Nadežda Machútová preto rokovať so šéfmi regulačných úradov, kto obe satelitné služby preverí.
O zavedenie servisných poplatkov sa v Čechách zaujíma aj protimonopolný úrad. Skupina M77 vlastní Skylink aj CS Link, čo sú dve najväčšie satelitné služby v krajine. Preveruje sa, či zavedením poplatku M77 nezneužila svoje dominantné postavenie na trhu.